برگزاری گردهمایی دانش پژوهان کلاس های نج…

مرکز آموزش نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری رصد اولین خورشید گرفتگی قرن

در مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

رصدخورشید گرفتگی جزئی

توسط مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

آغاز ثبت نام دوره پاییز1401

در مرکز آموزش نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری کلاس های تابستان 1401

مرکز آموزش نجوم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برپا نموده است

ناسا اعلام کرد که ابرهای مریخی از شهاب‌سنگ‌های خرد شده به وجود آمده‌اند.

 

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، مطالعه جدید دانشمندان نشان می‌دهد که ابرهای مریخ دارای یک منشا بیگانه هستند.

براساس گزارش «نیواطلس»، محققان اعلام کردند که ابرهای موجود در جو سیاره سرخ، به دلیل پدیده‌ای به نام «دود شهاب» به وجود آمده است، این پدیده زمانی رخ می‌دهد که اجرام فضایی به هنگام ورود به اتمسفر مریخ خرد می‌شوند.

قشر گازی مریخ به طور باورنکردنی نازک است و حجم جو آن کمتر از یک درصد جو زمین است.

البته باید بدانید که جو مریخ همیشه اینقدر ضعیف نبوده و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این سیاره پیش از این جوی داشته که آب را بر روی سطح آن حفظ می‌کرده است.

ابرهای مریخی همانند ابرهای زمینی به وجود نمی‌آیند. مولکول‌های آبی که اکثر ابرها را به وجود می‌آورند برای پیوستن به یکدیگر و تشکیل ابر نیاز به چیزی مانند ذرات نمک یا گرد و غبار هوا دارند. زمانی که این ذرات و مولکول‌ها به اندازه کافی جمع شوند، ابرها را تشکیل می‌دهند که بر روی زمین قابل مشاهده هستند.

دانشمندان معتقدند که تشکیل جو میانی مریخ که در ارتفاع 30 تا 60 کیلومتری سطح آن قرار دارد مشابه جو زمین نیست؛ بنابراین ذرات یخ چگونه می‌توانند ابرهای مریخی را به وجود بیاورند؟

_طبق این مطالعه، در پاسخ به این سوال باید گفت که تشکیل ابرهای مریخی به دلیل عوامل درونی سیاره نیست بلکه فضای بین‌سیاره‌ای آنها را به وجود می‌آورد.

مشاهدات فضاپیمای «ماون» (ماموریت تکامل مواد فرار و جو مریخ) نشان می‌دهد که روزانه 2 تا 3 تن اجرام فضایی که اقلب به شکل شهاب‌سنگ هستند وارد جو مریخ می‌شوند. این شهاب‌سنگ‌ها در برخورد با پوشش گازی نازک مریخ از هم  جدا شده و به صورت رگباری از گرد و غبار (دود شهابی) وارد جو مریخ می‌شوند.

محققان معتقدند که این ذرات شهابی به عنوان ذراتی برای تشکیل ابر در جو سیاره سرخ عمل می‌کنند به گونه‌ای که مولکول‌های یخ با جمع شدن در اطراف این ذرات ابرها را تشکیل می‌دهند.

محققان با استفاده از فناوری‌های پیچیده کامپیوتری، جو مریخ را شبیه‌سازی کردند تا بتوانند نظریه خود را آزمایش کنند، هنگامی که آنها گرد غبار شهابی شبیه‌سازی شده را وارد این جو کردند، ابرها ظاهر شدند.