برگزاری گردهمایی دانش پژوهان کلاس های نج…

مرکز آموزش نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری رصد اولین خورشید گرفتگی قرن

در مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

رصدخورشید گرفتگی جزئی

توسط مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

آغاز ثبت نام دوره پاییز1401

در مرکز آموزش نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری کلاس های تابستان 1401

مرکز آموزش نجوم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برپا نموده است

در هر دقیقه ذرات ریز و درشت غبار با جوّ زمین برخورد می‌کنند که نتیجه‌ی این برخوردها آن‌چیزی است که ما به نام شهاب یا شهاب‌سنگ می‌شناسیم...    امتیاز و حق نشر تصویر: Sean Parker 

 

در هر دقیقه ذرات ریز و درشت غبار با جوّ زمین برخورد می‌کنند که نتیجه‌ی این برخوردها آن‌چیزی است که ما به نام شهاب یا شهاب‌سنگ می‌شناسیم. در شبی تاریک، دور از آلودگی نوری شهرها، اگر تمام مدت شب از آسمان چشم برندارید ممکن است بتوانید ۵۰ شهاب را تا صبح بشمارید. این رقم در زمان‌هایی که بارش‌های شهابی به اوج می‌رسند تا ۷۰ شهاب در ساعت هم می‌رسد. با این که این تعداد شهاب بیشتر از آن است که بتوان پس از دیدن هرکدام آرزویی کرد ولی ثبت چند شهاب در یک عکس آرزوی هر عکاس نجومی است! پس از بارش شهابی اسدی سال ۱۳۷۸، بیشتر تصاویر زمینه‌داری که در آن‌ها ستاره‌های نقطه‌ای در کنار چند شهاب ثبت شده‌اند به صورت ترکیبی و یا مونتاژ تهیه شده‌اند. البته با این‌که چنین کاری ارزش علمی ندارد ولی زیبایی هنری آن بسیار دل‌فریب است و بسیاری را جذب رصد بارش‌های شهابی می‌کند و انتظار آن‌ها را از نظر تعداد دیدن شهاب بالا می‌برد. البته هیچ‌کس مخالف پخش چنین تصاویری نیست ولی بهتر آن است، که مانند عکاس تصویر بالا، به ترکیبی بودن عکس در توضیحات آن اشاره شود.

تصویر بالا حاصل ترکیب ۳۰ عکس از مجموعه‌ای ۴۰۰ عکسی است که برای ساخت ویدیو کلیپی به روش Time-Lapse تهیه شده بود. با پایین آوردن نوردهی تا ۲۰ ثانیه و بالا بردن حساسیت دوربین تا ۳۲۰۰ عکاس توانسته است شهاب‌های کم‌نور را هم به خوبی ثبت کند. البته نویز کم دوربین دیجیتال Canon 5D mark III به همراه وضوح تصویر حاصل از لنز ۲۱ میلی‌متر شرکت Carl Zeiss هم در این مورد بی‌تأثیر نبوده‌ است. عکاس در هنگام پردازش، عکس‌هایی را که در آن‌ها شهاب ثبت شده بود را جدا کرده، که شامل ۳۰ عکس می‌شود و با روش‌های نرم‌افزاری فقط شهاب‌ها را با یکی از عکس‌ها ترکیب کرده است. به دلیل استفاده نکردن از مقر ردیاب در هنگام عکاسی، امتداد همگی شهاب‌های ثبت شده در تصویر سَمت کانون بارش را به درستی نشان نمی‌دهند. عکاس در شب ۱۲/۱۲/۲۰۱۲ میلادی توانسته است این شهاب‌های بارش جوزایی را در منطقه‌ی توسکان ایالت آریزونا، آمریکا ثبت کند.

سال ۱۳۷۸ اولین و آخرین باری نبود که عکاسان نجومی بتوانند شهاب‌های بسیاری را در یک عکس ثبت کنند. در سال ۲۰۱۴/۱۳۹۳ طوفانی شهابی به‌پا خواهد شد که به احتمال زیاد نمی‌گذارد عکاسان نجومی آرزو به دل بمانند. 

-منبع:canot.ir