برگزاری گردهمایی دانش پژوهان کلاس های نج…

مرکز آموزش نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری رصد اولین خورشید گرفتگی قرن

در مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

رصدخورشید گرفتگی جزئی

توسط مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

آغاز ثبت نام دوره پاییز1401

در مرکز آموزش نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری کلاس های تابستان 1401

مرکز آموزش نجوم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برپا نموده است

آیا تمامی کسانی که در عکاسی نجومی شهرتی کسب کرده‌اند همواره در سفر هستند؟ 

کار در تاریکی شب، سرما، سفر به بیرون از شهرهای بزرگ، احتمال برخورد با حیوانات وحشی، بی‌خوابی از جمله مشکلات عکاسان نجومی به شمار می‌روند. این شرایط برای کسانی که می‌خواهند نوردهی‌های چند روزه، فقط برای خلق یک تصویر، انجام دهند با سفرهای پیاپی بدتر هم می‌شود. با این وجود، آیا تمامی کسانی که در عکاسی نجومی شهرتی کسب کرده‌اند همواره در سفر هستند؟

سال‌ها پیش اگر از عکاسی نجومی می‌پرسیدید که چگونه چنین تصاویر زیبایی را ثبت می‌کنید بی‌شک داستانی از سختی شرایط کار با تلسکوپ‌های بزرگ را در پاسخ می‌شنیدید. به مرور زمان و با پیشرفت علم ورق برگشت و اکنون می‌توانید در خانه‌ی گرم و صندلی راحت خود بنشینید و با فشار دادن چند دکمه روی رایانه با رصدخانه‌ی شخصی‌تان در صدها کیلومتر دورتر ژرفای آسمان شب را به تصویر بکشید. البته هزینه‌های فراهم کردن چنین سامانه‌ای و ساخت رصدخانه‌ی خودکار بسیار بالا و خارج از توان پرداخت بیشتر عکاسان نجومی است. ولی ناامید نشوید چرا که روش دیگری هم برای عکاسی نجومی از خانه وجود دارد!

در سال ۱۳۸۵ موسسه‌ی علمی تلسکوپ فضایی (STScl) با همکاری سامانه‌ی هماهنگی تلسکوپ فضایی در اروپا (ST-ECF) و مرکز داده‌های نجومی کانادا (CADC) در طرحی بایگانی میراث هابل (HLA) را برای دسترسی عموم مردم به تصاویر تلسکوپ فضایی هابل به وجود آورد. در این طرح به آسانی می‌توانید به تصاویر کالیبره شده‌ای که تلسکوپ فضایی هابل ساعت‌ها و روزها برای ثبت هرکدام از آن‌ها زمان گذاشته است در چند ثانیه دسترسی پیدا کنید. طراحی HLA به گونه‌ای است که هر فردی بتواند مانند اطلس آسمان از آن استفاده کند. چنین سامانه‌ای هر فردی را خانه‌نشین می‌کند!

رابرت گندلر (Robert Gendler)، عکاس مشهور اجرام ژرف آسمان، تصویر بالا و بسیاری از تصاویر دیگر را با استفاده از داده‌های تلسکوپ هابل در HLA به روش خود پردازش می‌کند و برای علاقه‌مندان آسمان در وب‌سایت شخصی خود منتشر می‌کند. او معتقد است همواره نمی‌توان با وجود برنامه‌های پیچیده‌ی کاری و یا شرایط نا مناسب جوّی زمان زیادی برای ثبت تصویر گذاشت. ولی HLA به شما اجازه می‌دهد تا با روش هوشمندانه‌ای همچنان مهارت‌های پردازش تصویرتان را افزایش دهید.

البته گاهی مهارت پردازش تصویر منجمان آماتور خودی به جامعه‌ی علمی نشان می‌دهد و با استفاده از HLA چیزهایی را نمایان می‌کنند که ارزش علمی بسیاری دارند.

نتیجه‌ی اتصال موزاییکی از ۱۲ تصویر مجزا، تصویر قلب تپنده‌ی سحابی مشهور جبار را به تصویر کشیده است.

-منبع:canot.ir