برگزاری گردهمایی دانش پژوهان کلاس های نج…

مرکز آموزش نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری رصد اولین خورشید گرفتگی قرن

در مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

رصدخورشید گرفتگی جزئی

توسط مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

آغاز ثبت نام دوره پاییز1401

در مرکز آموزش نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری کلاس های تابستان 1401

مرکز آموزش نجوم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برپا نموده است

مرکز آموزش نجوم برگزار نمود.

 

به گزارش روابط عمومی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)، همایش ملی "شهید دکتر فخری زاده و بنیاد اندیشی در توسعه دانش و فناوری" و اهداء سیزدهمین جایزه علمی و ترویجی حضرت عبدالعظیم (ع) به همت مرکز نجوم و علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در تالار شیخ صدوق(ره) این بارگاه ملکوتی برگزار شد.

این همایش در راستای ارتقای فرهنگ عمومی در جهت زمینه سازی تحقق تمدن نوین ایرانی و اسلامی و نیز معرفی مفاخر ملی و اسلامی، با هدف " تبیین ضرورت و ابعاد بنیاد اندیشی در توسعه دانش و فناوری" و نیز پاسداشت مقام علمی " دانشمند نوآور، شهید دکتر محسن فخری زاده" با همیاری دانشگاه‌ها و مجموعه‌های پژوهشی فعال، برپا شد.

صاحب‌نظران در این همایش به محورهای مؤثری چون ضرورت و فلسفه فناوری هسته‌ای، مطالعات بنیادین علوم و فناوری‌های دفاعی، فناوری هسته‌ای و نجوم و اخترفیزیک، متافیزیک فضازمان و آغاز و انجام کیهان، فلسفه فیزیک کوانتوم، فیزیک و فلسفه اسلامی، فلسفه فناوری و سبک زندگی ایرانی و اسلامی، علم و فناوری و خلقت (طبیعت)، علم و فناوری و قرآن و علم و فناوری و فقه پرداختند.

در این همایش حجت الاسلام و المسلمین محمد تقدیری، رییس مرکز نجوم و علوم نوین آستان مقدس و رییس همایش، با اشاره به مقام والای شهدا در آیات الهی، ابراز داشت: اینکه نام شهیدی ماندگار شود و آثاری از او باقی بماند این امور از باب حیات مجازی است؛ زیرا شهدا دارای حیات دیگری هستند و منظور قرآن کریم از حیات شهدا، حیات برزخی و حقیقی می باشد که کیفیت این حیات و چگونگی آن طبق آیات الهی از ادراکات ما خارج است.

معاون امور روحانیون و حوزه های علمیه، گفت: حیات حقیقی شهدا روزی آنان بوده و گوارایشان باد، اما در قبال حیات مجازی یا همان زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا همه وظایفی داریم و برای ماندگاری عقیده و روش شهدا لازم است تا همه به وظایف خود در خصوص شهدا به شایستگی بپردازند.

حجت الاسلام و المسلمین تقدیری در ادامه با ارائه گزارشی از مرکز نجوم و خانه علم آستان مقدس، اظهار داشت: این مرکز در راستای ترویج علم و پشتیبانی از تقویم هجری و قمری از سال ۱۳۷۹ فعالیت خود را آغاز کرده است که با دارا بودن بزرگترین تلسکوپ انکساری در ایران، مجهزترین کتابخانه تخصصی نجوم، دارا بودن دستگاه پلانتاریوم، آسمان نمای دیجیتال، تالار فیزیک و تلسکوپ رادیویی از مراکز مهم نجومی کشور محسوب می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه ستاد استهلال تهران در این مرکز مستقر است؛ فعالیت های زیادی در زمینه آموزش مسائل تقویم، رویت هلال، سازماندهی گروه های استهلال در کل کشور صورت پذیرفته است.

رییس همایش ملی "شهید دکتر فخری زاده" ابراز داشت: یکی از مهمترین فعالیت های این مرکز، احیا نام، یاد و آثار دانشمندان و مفاخر علمی به ویژه مفاخر علم نجوم و هیئت، فلکیات و فیزیک می باشد که از این رهگذر بیش از ۳۰۰ نشست نجومی و ۱۲ کنفرانس علمی در سالیان گذشته برگزار شده است.

معاون امور روحانیون و حوزه های علمیه آستان مقدس، خاطر نشان ساخت: در سالگرد شهادت و عروج عارفانه دانشمند گمنام هسته ای شهید دکتر محسن فخری زاده، این همایش برپا گردید تا اساتید و فرهیختگان در این نشست گرد هم آیند تا ضمن طرح مباحث علمی، یاد و نام آن شهید والامقام را گرامی بدارند و جوانان را نسبت به راه روشن پژوهش و انقلاب اسلامی، امید بخشند.

در ادامه این نشست همچنین ابراهیم اصولی، دبیر علمی همایش با تاکید بر زحمات شهید فخری زاده در توسعه دانش در کشور اظهار داشت: در این همایش 10 محور در تبیین علاقمندی‌ها و تلاش‌های شهید محسن فخری‌زاده به منظور توسعه علم و فناوری با استفاده از فلسفه مورد بررسی قرار گرفته است که شامل ضرورت و فلسفه فناوری هسته‌ای، مطالعات بنیادین علوم و فناوری‌های دفاعی، فناوری هسته‌ای و نجوم و اختر فیزیک، متافیزیک فضازمان و آغاز و انجام کیهان است.

وی افزود: فلسفه‌ فیزیک کوانتوم، فیزیک و فلسفه اسلامی، فلسفه فناوری و سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، علم، فناوری و خلقت(طبیعت) ، علم فن آوری و قرآن و علم، فناوری و فقه از دیگر محورهای مورد بررسی در این همایش است.

دبیر همایش ملی "شهید دکتر فخری زاده " در ادامه گفت: شهید محسن فخری زاده با الهام از طبیعت و آیات وحیانی قرآن مجید به دنبال توسعه علم و فناوری بود که در این راستا 50 عنوان چکیده مقاله توسط اساتید، طلاب، دانشجویان و دانشمندان سراسر کشور به این همایش ارسال شد و از میان این مقالات 25 اثر به مرحله مقاله رسید که 18 عنوان آن امروز در این همایش ارائه می شود.

اصولی تصریح کرد: در کنار بحث علمی این همایش به دنبال معرفی شخصیت برجسته شهید محسن فخری زاده در حوزه مطالعات بنیادین به جامعه و نسل جوان برای الگو برداری است.

وی ابراز کرد: شهید فخری زاده معتقد بودند که می شود بن بست های علمی جهان را از طریق فلسفه اسلامی، معارف و آیات وحیانی قرآن باز کرد و به توسعه همه جانبه علمی رسید.

دبیر همایش ملی "شهید دکتر فخری زاده " تاکید کرد: 250 سخنرانی از شهید فخری زاده ضبط شده که در حال پیاده سازی آنها هستیم و کتابی نیز در حوزه فلسفه از ایشان به رشته تحریر درآمده که توسط خانواده ایشان در حال چاپ است.

در ادامه این همایش حجت الاسلام محمد حسن دهقان، رییس عقیدتی و سیاسی دانشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی با بیان اینکه شهادت شهید محسن فخری زاده پس از اعلام بیانیه گام دوم انقلاب، نقطه عطفی در حرکت علمی کشور است اظهار داشت: شهید محسن فخری زاده بیش از نیمی از عمر مبارکش را به منظور توسعه علمی و جهاد علمی برای کشور صرف کرد و به معنای واقعی کلمه سیدالشهدای جبهه پیشرفت علمی کشور بود.

وی افزود: شهید فخری زاده خود را وامدار نظام اسلامی و کشور می دانست و دارای مدیریت تحول گرا در کار بود و توانست با اخلاص کامل و در اوج عبودیت و بندگی شاگردان نخبه بسیاری را به جامعه معرفی کنند.

رییس عقیدتی و سیاسی دانشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی با تاکید بر اینکه شهید محسن فخری زاده به معنای کامل کلمه ولایت مدار، استکبار ستیز، اهل سیاست، با بصیرت و آگاه بود عنوان کرد: ایشان معتقد بودند که می شود کشور را با علوم وحیانی، احادیث اهل بیت(ع) و دانش بومی به توسعه و پیشرفت رساند.

وی با اشاره به اینکه شهید فخری زاده همواره در حال تفکر و تعمق بود، گفت: ایشان فقط یک مدیر و یا رییس دانشگاه نبود بلکه این شهید بزرگوار به معنای واقعی کلمه استاد و دانشمند جهادی و برجسته بود که در کنار تمامی کارهای علمی شخصیتی عارف و اهل فلسفه نیز داشت.

مهدی فخری زاده فرزند شهید محسن فخری زاده در ادامه همایش اظهار داشت: شهید فخری زاده تمام عمر خود را وقف جهاد علمی کرد و در این راه از تمام مادیات و لذت‌های دنیای مادی چشم پوشید و ما نیز افتخار داشتیم که به عنوان خانواده در کنار پدر در راه این وقف بزرگ شریک باشیم که توفیق آن را نیز دیدیم و خواهیم دید.

وی افزود: در این همایش به 10 محور مهم علمی اشاره شد که اینجا باید بگویم بخش عظیمی از عمر پدر برای تألیف و باز تألیف این محورها صرف شد و تلاش کرد تا بسیاری از مفاهیم بنیادی را شناسایی و باز تعریف کند.

فرزند شهید فخری زاده در ادامه گفت: محورهای اصلی که شهید فخری زاده در طول زندگی خود به آن پرداخته مفاهیم بنیادی است که باید پیگیری، رشد و تبیین شود زیرا که به عنوان نکات کلیدی مطرح است که می‌تواند بسیاری از مسائل را برطرف کند.

وی بیان داشت: شهید فخری زاده همیشه عنوان می‌کرد که ما در حال حاضر به فناوری‌هایی رسیدم و به آن می‌پردازیم که به قدری جدید، توسعه‌یافته‌تر و بزرگ‌تر از فناوری هسته‌ای است که غربی‌ها نیز هنوز به آن دست نیافته‌اند.

فخری زاده در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم به زودی و با تلاش‌های دلسوزان به این گفته شهید فخری زاده برسیم که "در آینده نزدیک روزی را می‌بینیم که مردم برای مهاجرت به این سرزمین از اقصی نقاط دنیا صف می‌کشند و این ما هستیم که باید انتخاب کنیم که چه کسانی را در این کشور راه دهیم و از ورود چه کسانی جلوگیری کنیم.

گفتنی است در پایان این مراسم که باحضور حسین توکلی کِجانی معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری، حجت الاسلام و المسلمین محمد تقدیری رئیس مرکز نجوم آستان مقدس، اساتید و دانشمندان برتر دانشگاه‌های کشور و سایر مسئولین برگزار شد از خانواده دانشمند شهید محسن فخری زاده از شهدای افتخارآفرین فناوری هسته‌ای تقدیر شد.

_ گزارش تصویری