برگزاری گردهمایی دانش پژوهان کلاس های نج…

مرکز آموزش نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری رصد اولین خورشید گرفتگی قرن

در مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

رصدخورشید گرفتگی جزئی

توسط مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

آغاز ثبت نام دوره پاییز1401

در مرکز آموزش نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری کلاس های تابستان 1401

مرکز آموزش نجوم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برپا نموده است

تصویری که مشاهده می‌کنید، نمای به وجود آمده بعد از پرتاب موشک فالکون 9 بعد از غروب خورشید نیست.

 

_تصویری که مشاهده می‌کنید، نمای به وجود آمده بعد از پرتاب موشک فالکون 9 بعد از غروب خورشید نیست، بلکه سحابی چشم گربه یا ان‌جی‌سی 6543 است؛ یکی از شناخته شده ترین سحابی های سیاره‌نما که در آسمان وجود دارد.

تقارن های زیبایی در مرکزی ترین بخش این تصویر به چشم می‌خورد. این تصویر ترکیبی برای آشکار کردن هاله‌ای بزرگ اما بسیار کم‌نور از مواد گازی این سحابی که بیش از سه سال نوری پهنا دارد، پردازش شده است.

این تصویر از اطلاعات به دست آمده توسط تلسکوپ های زمینی و فضایی ساخته شده است و در آن گسیلش گسترده‌ای که اطراف سحابی سیاره‌نمای درخشان‌تر و معروف قرار گرفته (قسمت مرکزی) را نشان می‌دهد.

سحابی های سیاره‌نما، برای مدت‌هاست که به عنوان اجرامی که در گام های پایانی زندگی یک ستاره شبیه خورشید به وجود می‌آیند، شناخته می‌شوند.

اما تنها این اواخر چند سحابی سیاره‌نما با هاله های این‌چنینی کشف شده، هاله هایی که احتمالاً از موادی تشکیل شده‌اند که در دوره های گذشته و طی رشد یک ستاره، از آن جدا شده‌اند.

با اینکه گمان می‌رود که سحابی های سیاره‌نما در حدود 10000 سال عمر کنند اما ستاره‌شناسان عمر قسمت‌های رشته‌ای و بیرونی هاله سحابی چشم گربه را بین 50000 تا 90000 سال نوری برآورد کرده‌اند.

_منبع:pars sky