برگزاری گردهمایی دانش پژوهان کلاس های نج…

مرکز آموزش نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری رصد اولین خورشید گرفتگی قرن

در مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

رصدخورشید گرفتگی جزئی

توسط مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

آغاز ثبت نام دوره پاییز1401

در مرکز آموزش نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری کلاس های تابستان 1401

مرکز آموزش نجوم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برپا نموده است

برخی از پژوهشگران بر این عقیده‌اند که احتمال دارد طوفان ماده‌ای تاریک در حال عبور از منظومۀ شمسی باشد و ممکن است بتوان آن را روی زمین شناسایی کرد.

علت ایجاد این طوفانِ مادۀ تاریک حرکت همسوی گروهی از ستاره‌ها در کهکشان راه ‌شیری است. به نظر می‌رسد، این گروه باقی‌ماندۀ کهکشان کوتوله‌ای است که آن‌ها را میلیاردها سال پیش راه شیری بلعیده است.

این گروه ۳۰ هزارتایی از ستاره‌ها، که همسو با یکدیگر در حرکت‌اند، را جریان اس۱ (S1 stream) نامیده‌اند. این جریان از ستاره‌ها را ماهوارۀ گایا، متعلق به سازمان فضایی اروپا (اِسا)، در سال گذشته یافت. ماهوارۀ گایا میلیاردها ستاره را در کهکشان ما نقشه‌برداری کرده است. تا کنون، حدود ۳۰ جریان مشابه از ستاره‌ها در کهکشان ما پیدا شده است که هرکدام بقایای برخوردهای کهکشانی پیشین‌اند.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه زاراگُزا (Zaragoza)، در اسپانیا، اثر جریان اس ۱ را بر مادۀ تاریک بررسی کردند. ستاره‌های جریان اس‌ ۱ در حال حاضر با سرعت ۵۰۰ کیلومتر در ثانیه نسبت به  ما در حال حرکت‌اند. پژوهشگران می‌گویند، این موضوع تأثیرات قابل‌توجه‌ای بر مادۀ تاریک اطراف ما می‌گذارد و امکان دارد بادی از مادۀ تاریک ایجاد کند. آن‌ها معتقدند، ممکن است آشکارسازهای پیشرفتۀ مادۀ تاریک در آینده بتوانند این باد مادۀ تاریک و ساختارهای ایجاد شده در اطراف آن را آشکار کنند.

آیدا رضایی/ مجله نجوم

iflscience.com