برگزاری گردهمایی دانش پژوهان کلاس های نج…

مرکز آموزش نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری رصد اولین خورشید گرفتگی قرن

در مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

رصدخورشید گرفتگی جزئی

توسط مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

آغاز ثبت نام دوره پاییز1401

در مرکز آموزش نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری کلاس های تابستان 1401

مرکز آموزش نجوم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برپا نموده است

محققان با استفاده از اطلاعات مربوط به ۲۰ سال قبل و تحلیل های جدید ماده ای را شناسایی کردند که ۴۰ درصد جهان از آن ساخته شده اما تا به حال رصد نشده است. 

 

محققان با استفاده از اطلاعات مربوط به ۲۰ سال قبل و تحلیل های جدید ماده ای را شناسایی کردند که ۴۰ درصد جهان از آن ساخته شده اما تا به حال رصد نشده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فیوچریسم، محققان معتقدند ۴۰ درصد جهان از ماده‌ای تشکیل شده که تاکنون رصد نشده و در حقیقت گمشده بوده است.

اکنون گروهی از محققان مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه ادعا می‌کنند این ماده میان رشته‌های پراکنده شبکه کیهانی عظیمی پنهان شده که کهکشان‌ها را بهم متصل می‌کند. این تحقیق در نشریه Astronomy & Astrophysics منتشر شده و نشان می‌دهد محققان با بررسی انبوهی از اطلاعات مربوط به ۲۰ سال قبل این ماده گمشده را کشف کرده‌اند.

رشته‌های گاز که شبکه کیهانی را می‌سازند، کهکشان‌ها را در جهان بهم متصل می‌کنند. این رشته‌ها گاهی اوقات منبعی از مواد تازه برای کهکشان‌ها یا سیاهچاله‌های نزدیک هستند و در نتیجه شبکه ضعیف‌تر می‌شود.

محققان فرانسوی معتقدند دلیل این امر پراکندگی رشته‌های شبکه کیهانی است و به همین دلیل سیگنال‌هایی که دریافت می‌کنند بسیار ضعیف هستند و در نتیجه به مدت ۲۰ سال در انبوه اطلاعات ردیابی نشدند.

آنها برای ردیابی ۴۰ درصد ماده رصد نشده جهان، اشعه ایکسی که رشته‌های گاز منتشر می‌کردند را همراه با اطلاعات مربوط به آرایش فیزیکی ۱۵ هزار رشته بررسی کردند.

محققان با تحلیل اشعه ایکس متوجه شدند رشته‌های مذکور حاوی انبوهی از گازهای داغی هستند که قبلاً رصد نشده اند.