برگزاری گردهمایی دانش پژوهان کلاس های نج…

مرکز آموزش نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری رصد اولین خورشید گرفتگی قرن

در مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

رصدخورشید گرفتگی جزئی

توسط مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

آغاز ثبت نام دوره پاییز1401

در مرکز آموزش نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری کلاس های تابستان 1401

مرکز آموزش نجوم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برپا نموده است

مانند مدل منظومه‌ی شمسی، قمرهای کهکشانی آندرومدا هم در صفحه‌ای باریک اما با مقیاسی 900 برابر منظومه‌ی شمسی به دور این کهکشان می‌گردند.

 

 

کهکشان آندرومدا نزدیک‌ترین کهکشان به راه شیری است و ۲٫۵ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد. این کهکشان بزرگ بسیار به کهکشان ما شبیه است و آن را کهکشان همدم راه شیری می‌دانند. پس از آندرومدا، نزدیک‌ترین و بزرگ‌ترین کهکشان بعدی به راه‌ شیری، ۱۰ میلیون سال نوری با ما فاصله دارد.

در تحقیقات جدید دانشمندان، ۱۳ کهکشان کوچک و قمرمانند برای کهکشان آندرومدا کشف شده است . مانند سیارات منظومه‌ی شمسی که به دور خورشید می‌گردند، این کهکشان‌ها هم در صفحه‌ای باریک اما با مقیاسی ۹۰۰ برابر منظومه‌ی شمسی به دور آندرومدا می‌گردند. به نظر می‌رسد این کهکشان‌ها با ساختاری یکسان شکل‌گرفته‌اند و ستاره‌های آن‌ها هم‌زمان با هم متولد شده‌اند. دانشمندان در تلاشند تا با مدل «Lambda -CDM، لمبدا- ماده‌ی تاریک سرد» دریابند که چطور این ۱۳ قمر کهکشانی شکل گرفته‌اند. مدل لمبدا- ماده‌ی تاریک سرد، مدل استانداردی در اخترفیزیک است که پیش‌بینی می‌کند کهکشان‌ها به هم برمی‌خورند و با هم ادغام می‌شوند تا جرمشان افزایش یابد. دکتر اسکات چپ‌من یکی از اعضای گروهی که در این پروژه فعالیت می‌کنند،‌ می‌گوید: «این ساختار به ما نشان می‌دهد که آن‌چه گرانش برای ما تعریف کرده است چندان هم درست نیست. چرا که هیچ‌یک از مدل‌های گرانشی،‌ چنین ترکیبی، مانند آندرومدا و قمرهایش را پیش‌بینی نمی‌کنند. برعکس آن‌چه همه مایلند باور داشته باشند ما واقعاً نمی‌توانیم گرانش را به درستی درک کنیم. بسیار دشوار است که گرانش را در میدان‌های محدود و بسیار ضعیف آزمایش کرد».

این یافته ایده‌های جدیدی در ذهن محققان بیدار کرده است که قمرهای کهکشان راه‌ شیری چطور دور این کهکشان می‌گردند. البته برای ما بسیار سخت است که این قمرها را رصد کنیم چرا که با توجه به موقعیت زمین در راه شیری، کهکشان،‌خود جلوی دید ما را می‌گیرد.

درهر حال دانشمندان هنوز درحال تحقیقند تا بفهمند چطور این ۱۳ کهکشان همزمان با هم شکل گرفته‌اند و این‌گونه دور آندرومدا می‌گردند.  

-منبع:canot.ir