برگزاری گردهمایی دانش پژوهان کلاس های نج…

مرکز آموزش نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری رصد اولین خورشید گرفتگی قرن

در مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

رصدخورشید گرفتگی جزئی

توسط مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

آغاز ثبت نام دوره پاییز1401

در مرکز آموزش نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری کلاس های تابستان 1401

مرکز آموزش نجوم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برپا نموده است

مطالعات صورت گرفته توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد، کهکشان راه شیری میزبان دست کم 100 میلیارد سیاره بیگانه است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محققان پنج سیستم سیاره‌ای موسوم به کپلر-32 را که در فاصله 95 سال نوری از زمین واقع شده‌اند، بررسی کردند.

این سیستم سیاره‌ای توسط تلسکوپ فضایی کپلر ناسا و در مدار یک کوتوله M‌ که ستاره‌ای کوچکتر و سردتر از خورشید است، شناسایی شده است.

کلاس کوتوله‌های M (کوتوله سرخ) متداول‌ترین ستاره موجود در کهکشان راه شیری محسوب می شود که 75 درصد از 100 میلیارد ستاره این کهکشان را تشکیل می دهد.

در این محاسبه تنها سیارات در مدار نزدیک به کوتوله M مورد بررسی قرار گرفتند و سیارات خارج از این سیستم‌ها یا سیستم‌های سیاره‌ای در مدار ستارگان دیگر محاسبه نشدند.

«جاناتان سوئیفت» سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیا تأکید می‌کند: در واقع به‌ازای هر ستاره موجود در کهکشان راه شیری، یک سیاره بیگانه وجود دارد؛ در این شرایط با در نظر گرفتن سایر سیارات احتمالی، تعداد سیارات این کهکشان تا 200 میلیارد نیز قابل افزایش است.

سیستم سیاره‌ای کپلر-32 از لحاظ ابعاد مشابه زمین است که بر این اساس، سه سیستم قطری بین 0.8 تا 2.7 برابر زمین دارند و در مدار نزدیک به ستاره میزبان در فاصله 16 میلیون کیلومتری ستاره میزبان در حال چرخش هستند.

نتایج این تحقیق در مجله Astrophysical منتشر شده است.

منبع:isna.ir