برگزاری گردهمایی دانش پژوهان کلاس های نج…

مرکز آموزش نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری رصد اولین خورشید گرفتگی قرن

در مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

رصدخورشید گرفتگی جزئی

توسط مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

آغاز ثبت نام دوره پاییز1401

در مرکز آموزش نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری کلاس های تابستان 1401

مرکز آموزش نجوم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برپا نموده است

یک تیم بین‌المللی از اخترشناسان، تپ اختر جدیدی را شناسایی کرده‌اند که بین دو حالت انتشار پالس‌های رادیویی قوی و (انتشار) پرتوهای ایکس قوی‌تر گرفتار شده است. 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ستاره تازه کشف شده یک تپ اختر یا پالسار (Pulsar)‌ محسوب می شود که در فاصله سه هزار سال نوری با زمین واقع شده و عمر آن حدود پنج میلیون سال تخمین زده می شود.  

-بررسی ستاره دو شخصیتی PSR B0943+10 توسط تلسکوپ اشعه ایکس آژانس فضایی اروپا موسوم به XMM-Newton و ترکیب داده های آن با تلسکوپ های زمینی در انگلیس، هند و هلند نشان می دهد، این تپ اختر بین پالس های رادیویی قوی و پرتوهای ایکس قوی تر سرگردان است و تغییر پالس های رادیویی هر یک ثانیه یکبار روی می دهد.

«ویم هرمسن» نویسنده ارشد تحقیق و از محققان موسسه تحقیقات فضایی هلند تأکید می کند: در حال حاضر هیچ توضیح دقیقی در خصوص وضعیت ستاره PSR B0943+10 وجود ندارد، اما به نظر می رسد که محیط مغناطیسی یا مگنتوسفر ستاره، عامل احتمالی این تغییرات باشد.

این ستاره یکی از معدود تپ اخترها با قابلیت انتشار پرتوهای ایکس و نخستین نمونه انتشار همزمان فرکانس های رادیویی و پرتوهای ایکس محسوب می شود.

نتایج این کشف در مجله Science‌ منتشر شده است. 

-منبع:isna.ir