برگزاری گردهمایی دانش پژوهان کلاس های نج…

مرکز آموزش نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری رصد اولین خورشید گرفتگی قرن

در مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

رصدخورشید گرفتگی جزئی

توسط مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

آغاز ثبت نام دوره پاییز1401

در مرکز آموزش نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری کلاس های تابستان 1401

مرکز آموزش نجوم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برپا نموده است

تحلیل نمونه‌ی خاکی اخیر مریخ‌نورد کنجکاوی نشان می‌دهد که مریخ روزگاری میزبان حیات میکروبی بوده است. 

 

-تحته‌سنگ Sheepbed که برای نخستین حفاری کنجکاوی انتخاب شد.

تحلیل نمونه‌ی خاکی اخیر مریخ‌نورد کنجکاوی نشان می‌دهد که ممکن است مریخ روزگاری میزبان حیات میکروبی بوده است باشد. دانشمندان موفق شدند تا در این نمونه‌ی خاکی عناصر گوگرد٬ نیتروژن٬ هیدروژن٬ اکسیژن٬‌ فسفر و کربن را شناسایی کنند. این عناصر٬ از جمله‌ی مؤلفه‌های کلیدی شکل‌گیری حیات محسوب می‌شوند.

مایکل مه‌یر٬ دانشمند ارشد برنامه‌ی کاوش مریخ٬ می‌گوید: « پرسش اساسی این است که آیا روزگاری در مریخ امکان حیات وجود داشته است؟ تا آن‌جایی که ما می‌دانیم٬ پاسخ مثبت است.» در واقع این آزمایشگاه‌های فشرده‌ی کنجکاوی SAM و CheMin بودند که نشانه‌های حیات در گذشته‌ی مریخ را برای ما هویدا کردند. به نقل از وب‌سایت ناسا٬ داده‌های کنجکاوی نشان می‌دهند که درگذشته ناحیه‌ی Yellowknife Bay خروجی شبکه‌ی یک رودخانه یا بستر یک دریاچه بوده است. به نظر می‌آید که این بستر امکان تأمین انرژی شیمیایی و شرایط مناسب برای حیات میکروب‌ها را داشته است. نمونه‌ی خاکی که از تخته‌سنگی در همین منطقه خارج شده است حاوی رس٬ سولفات و برخی مواد شیمیایی دیگر است. برخلاف مناطق دیگر٬ این محیط مرطوب باستانی٬ کمتر اکسید‌ی٬ اسیدی یا نمکی است.

سنگ بستری که کنجکاوی آن را حفاری کرد روی شبکه‌ای از کانال‌ها در دامنه‌ی گودال گیل قرار دارد . این سنگ بستر ٬ نوعی سنگ رسوبی گلی و رسی است و نشان می‌دهد که چندین دوره‌ی رطوبت در آن جریان داشته است و گرهک‌ها و رگه‌هایی نیز آن را هراهی کرده‌اند.

دیوید بلیک٬ سرپرست پژوهش آزمایشگاه CheMin می‌گوید: «ماده‌ی معدنی رس حدود ۲۰ درصد از این نمونه را تشکیل می‌دهد.» یکی از مسایل جالب توجه بحث اکسیداسیون نمونه‌ی خاکی است. دانشمندان متوجه شدند که این نمونه‌ی خاکی ترکیبی از مواد اکسیدشده٬ کمتر اکسیدشده و اکسیدنشده است که تقریباً این موضوع را در همان ابتدای امر که رنگ نمونه‌ی خاکی را دیدند حدس زدند. برخلاف رنگ نمونه‌های سطحی مریخ که عمدتاً سرخ‌اند این نمونه‌ی خاکی خاکستری بود. رنگ سرخ مریخ معلول اکسیداسیون شدید خاک است.

با این تفاسیر دانشمندان تصمیم گرفته‌اند که چند هفته‌ای بیشتر به تحقیق و تفحص روی ناحیه‌ی Yellow Knife Bay بپردازند. پس از آن کنجکاوی طی سفری طولانی راهی ناحیه‌ی مرکزی گودال گیل و کوه شارپ خواهد شد. دانشمندان معتقدند که این کوه میزبان لایه‌هایی از رس و سولفات است که ممکن است به تکمیل داده‌های آن‌ها از حیات روی مریخ کمک کند.

-canot.ir