برگزاری گردهمایی دانش پژوهان کلاس های نج…

مرکز آموزش نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری رصد اولین خورشید گرفتگی قرن

در مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

رصدخورشید گرفتگی جزئی

توسط مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

آغاز ثبت نام دوره پاییز1401

در مرکز آموزش نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری کلاس های تابستان 1401

مرکز آموزش نجوم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برپا نموده است

برای بار دوم در تاریخ، دانشمندان منظومه‌ای شامل سه کوازار یافتند که QQQ J1519+0627 نام دارد. 

کوازارها منابع پرانرژی و قدرتمندی هستند که معمولاً‌ آن‌ها را می‌توانید پیرامون سیاه‌چاله‌ی مرکزی کهکشان بیابید. برای بار دوم در تاریخ، دانشمندان منظومه‌ای شامل سه کوازار یافتند که QQQ J1519+0627 نام دارد. در منظومه‌ای سه تایی از کوازارها مانند این یکی که جدیداً کشف شده است،‌ کوازارها با تحت‌تأثیر گرانش همدیگر در منظومه قرار می‌گیرند و به نظر می‌رسد که از اثرات به مانده از برخورد کهکشان‌ها باشند.

نور این سه کوازار ۹ میلیارد سال سفر کرده تا به ما رسیده است، یعنی هنگامی این سفر آغاز شده است که عالم فقط یک‌سوم سن کنونی خود را داشته است. معمولاً کوازارها به علت محدودیت‌های رصدی به سختی دیده می‌شوند و هنگامی که پای سه کوازار در میان باشد، مجزا دیدن این سه جرم از همدیگر بسیار دشوار است و به ندرت چنین مواردی یافت می‌شوند. دوتا از این کوازارها فاصله‌ی نزدیک‌تری نسبت به همدیگر دارند و به نظر می‌رسد که شاید کوازار سوم به علت برخورد دو کوازار دیگر به وجود آمده باشد. از سوی دیگر هیچ کهکشانی با تابش شدید فروسرخ پیرامون این منظومه پیدا نشده است، چراکه معمولاً این نوع کهکشان‌ها میزبان چنین کوازارهایی هستند.

دانشمندان گمان می‌کنند این اجرام در واقع متعلق به ساختاری عظیم‌تر هستند که باید با جست‌جوی بیشتری کشف شود. تصویر بالا، سه کوازار را نشان می‌دهد که تلسکوپ ۳/۵ متری رصدخانه‌ی Calar Alto آن را گرفته است.

-منبع:canot.ir