برگزاری گردهمایی دانش پژوهان کلاس های نج…

مرکز آموزش نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری رصد اولین خورشید گرفتگی قرن

در مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

رصدخورشید گرفتگی جزئی

توسط مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

آغاز ثبت نام دوره پاییز1401

در مرکز آموزش نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری کلاس های تابستان 1401

مرکز آموزش نجوم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برپا نموده است

دانشمندان به تازگی نوع جدیدی از ابرنواخترها را کشف کرده‌اند. 

-معمولاً ابرنواخترها را در دو دسته‌ی اصلی «رمبش هسته» و «نوع Ia» می‌شناسیم. انفجار ستاره‌هایی با ۱۰ -۱۰۰ برابر جرم خورشید دسته‌ی نخست ابرنواخترها را تشکیل می‌دهند و انفجار کامل کوتوله‌های سفید و کوچک در دسته‌ی ابرنواخترهای نوع Ia قرار می‌گیرند.

به تازگی دانشمندان نوع سومی از ابرنواخترها کشف کرده‌اند که با نام lax شناخته می‌شوند. با این‌که این نوع جدید با ابرنواخترهای Ia هردو به علت انفجار کوتوله‌های سفید ایجاد می‌شوند اما نوع lax کم‌نورتر و کم‌انرژی‌تر از نوع Ia است و باعث نابودی کامل کوتوله‌های سفید نمی‌شود. از سویی پس از بررسی ۲۵ ابرنواختر از این دسته، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که هیچ‌کدام آن‌ها در کهکشان‌های بیضوی رخ نمی‌دهند که پر از ستاره‌های قدیمی و پیرند، گویا این ابرنواخترهای جدید فقط در منظومه‌های ستاره‌ای جوان روی می‌دهند. مخصوصاً منظومه‌های دوتایی که یکی از آن‌ها کوتوله‌ای سفید و دیگری ستاره‌ی همدمی است که لایه‌های بیرونی هیدروژنش را از دست داده و فقط هلیوم آن باقی مانده است در نتیجه کوتوله‌ی سفید هلیوم همدم را به سوی خود می‌کشد.

اما معلوم نیست که پس از این‌که کوتوله‌ی سفید هلیوم را به سوی خود می‌کشد چه روی می‌دهد. دانشمندان حدس می‌زنند که احتمالاً نخست لایه‌ی هلیوم ستاره منفجر می‌شود و موج‌ضربه‌هایی را به سوی کوتوله‌ی سفید می‌فرستد که باعث انفجار آن می‌شود. اما حالت عکس این هم صادق است. با همه‌ی این حرف‌ها، نهایتاً پس از انفجار، آثاری از کوتوله‌ی سفید باقی‌ می‌ماند و کاملاً نابود نمی‌شود. احتمالاً این نوع جدید از لحاظ فراوانی رتبه‌ی سوم را کسب خواهد کرد با این حال هنوز باید بررسی‌های بیشتری در این مورد انجام شود.

-منبع:canot.ir