برگزاری گردهمایی دانش پژوهان کلاس های نج…

مرکز آموزش نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری رصد اولین خورشید گرفتگی قرن

در مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

رصدخورشید گرفتگی جزئی

توسط مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

آغاز ثبت نام دوره پاییز1401

در مرکز آموزش نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری کلاس های تابستان 1401

مرکز آموزش نجوم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برپا نموده است

بر اساس مطالعه ای که توسط انجمن برق خورشیدی حرارتی اروپا و انجمن بین المللی صلح سبز صورت گفت، تنها دو درصد از انرژی خورشیدی برای تامین نیازهای برق جهان استفاده می شود که در مقابل این منابع عظیم انرژی های بسیار پایین است.  

-آزمایش نسل جدید پنل های فتولتائیک با قابلیت جذب نور از دو هزار ستاره به زودی در سوئیس آغاز می شود.

محققان IBM در طرح مشترک با شرکت های فناوری ETHZURICH، Ailight دانشگاه اینتراستیت کار توسعه و آزمایش نمونه های اولیه سیستم فتوولتائیک حرارتی با غلظت بالا یا به اصطلاح Hcpvt را بر عهده دارند.
هدف از این پروژه توسعه ژنراتور خورشیدی با قابلیت جمع آوری نور از دو هزار ستاره و تبدیل 80 درصد پرتوهای جمع شده به انرژی است هزینه ساخت هر سیستم کمتر از 25 دلار در هر متر مربع است که یک سوم سیستم های مشابه است.

مدل اولیه ای از سیستم HcpTV در آزمایشگاه تحقیقاتی IBM در زوریخ نصب شده است.

چند نمونه دیگر در مناطق Rusdulikon , Biasca سوئیس ساخته خواهد شد این سیستم متشکل از یک ریش بزرگ ست که تعداد زیادی آیینه درون آن تعبیه شده و برای منعکس کردن نور ستارگان به سمت هزاران تراشه کوچک فوتوولتائیک مورد استفاده قرار می گیرد و قادر به تولید 25 کیلووات انرژی است.

سیستم خورشیدی HcpTV همچنین قادر به تولید آب آشامیدنی و تهویه هوا با استفاده از محصولات جانبی آب می باشد.

در سیستم HcpTV یک محفظه بزرگ برای قرار دادن آب شو در نظر گرفته می شود که با گرم کردن آب شور از طریق یک سیستم تقطیر و بخار کردن آب شور ان را به آب شیرین تبدیل می کنند.

چنین سیستمی روزانه در هر متر مربع 30 الی 40 لیتر آب آشامیدنی تولید می کند.
دانشمندان پیش بینی می کنند که این سیستم برای مناطق جنوبی اروپا، جنوب غرب آمریکا، آمریکای جنوبی، استرالیا، آفریقا و شبه جزیره عربستان از کارایی و بهره مندی خوبی برخوردار باشد.

تنها دو درصد از انرژی تامینی جهان توسط انرژی خورشیدی تولید می شود.

متاسفانه در حال حاضر فناوری های خورشیدی بیش از حد گران می باشد و به مواد معدنی کمیاب زمین نیازمند است ستارگان رآکتورهسته ای طبیعی بسیار عظیم هستند که ماده در آن ها بر اثر هم جوشی هسته ای به انرژی تبدیل می شود و روزانه میلیاردها تن از جرم شان به انرژی تبدیل می شود انرژی تابش که به این صوت به شکل نور مرئی، فروسرخ و فرا بنفش به ما می رسد بسیار زیاد می باشد که ما می توانیم از این منابع انرژی به شکل بهتر و مفیدتری استفاده کنیم.

-منبع:jamnews.ir