برگزاری گردهمایی دانش پژوهان کلاس های نج…

مرکز آموزش نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری رصد اولین خورشید گرفتگی قرن

در مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

رصدخورشید گرفتگی جزئی

توسط مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

آغاز ثبت نام دوره پاییز1401

در مرکز آموزش نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری کلاس های تابستان 1401

مرکز آموزش نجوم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برپا نموده است

دبیر اجرایی دومین اجلاسیه اعضای ستاد استهلال گفت: اجلاسیه ستاد استهلال نماد مشارکت، همسویی، برادری و صمیمت روحانیون شیعه و سنی در مسئله استهلال است که هیچ بیگانه‌ای نمی‌تواند در این صفوف به هم فشرده رخنه ایجاد کند و این یک پاسخ عملی به دشمنان است.   

              

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، دومین اجلاسیه اعضای ستاد استهلال استان‌های مناطق قومی کشور با هدف هماهنگ‌سازی آرای مذاهب اسلامی در سراسر کشور روز گذشته (دوشنبه هجدهم خرداد) از سوی دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت در تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام  عبدالرسول هاجری دبیر اجرایی دومین اجلاسیه اعضای ستاد استهلال استان‌های مناطق بومی کشور گفت:‌ در فرهنگ دینی ما و حتی سایر ادیان الهی، وقت و زمان با عبادات پیوند خورده و وابستگی شدیدی به هم دارند و در دین مبین اسلام این توجه، عمیق‌تر و گسترده‌تر است.

وی ابراز داشت: در اسلام برای تمام عبادات از جمله نماز، ایام حج، نماز جمعه و ... زمان مشخص شده و این تمرینی برای نظم است که به مسلمانان می‌گوید کارهای‌تان را در زمان‌های مخصوص انجام دهید. همچنین در آیات قرآن برای هر چیزی اجل و سر آمدی مشخص شده است و حضرت علی (ع) نیز بر همین اساس در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «اوصیکُم بِتَقْوَی اللّه‏ وَ نَظمِ اَمْرِکُم»؛ انسان‌ها هرچه تقوای‌شان بیشتر باشد نظمشان بیشتر می‌شود.

دبیر اجرایی دومین اجلاسیه اعضای ستاد استهلال استان‌های مناطق بومی کشور با بیان اینکه عید فطر از اعیاد بزرگ ما است و این پیوندِ زمانی در آن دیده می‌شود، اظهار داشت: حکمت الهی بر این قرار گرفته یک مانور و همایش قدرتی در روز عید فطر به جهانیان نشان داده شود و با اندیشه‌های جغرافیای اسلام، منابع انسانی و شمار انسان‌ها در این عید بزرگ می‌توان آشنا شد که گستره جغرافیای اسلام چقدر است و با عید فطر می‌توان دریافت که چقدر از جمعیت مسلمان، در کدام نقاط جهان وجود دارند.

وی ابراز داشت: در قنوت نماز عید سعید فطر می‌خوانیم «الَّذی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً، وَلِمحَمَّد صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ ذُخْراً وَشَرَفاً وَمَزیْداً»؛ این کرامت پیامبر و شرافت امت اسلامی است که این لشکر بزرگ با یک فرمان و با کمترین هزینه دور هم جمع می‌شوند. از اینجا متوجه می‌شویم که چرا مسلمانان از صدر اسلام تاکنون به استهلال اهمیت می‌دهند. بنابراین از آن جایی که عبادات باید در زمان خاص خویش به جای آورده شوند، رؤیت هلال از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است.

* تا دو دهه اخیر، استهلال ماه به صورت سنتی انجام می‌شد

هاجری عنوان کرد: تا قبل از دو دهه اخیر، استهلال ماه به صورت سنتی بود؛ بدین معنا مسلمانانی که با مباحث نجومی آشنا بودند به استهلال می‌پرداختند. از 20 سال پیش دفتر مقام معظم رهبری بین استهلال و حوزه علمیه پیوند زد تا همراهی همگانی در این خصوص بیشتر شود لذا ستاد استهلال دفتر رهبری تشکیل شد و در حال حاضر بیش از 150 گروه رصدی دارد که همگی با مباحث فقهی و نجومی آشنا بوده، در سراسر کشور حضور داشته و در طول سال به استهلال می‌پردازند که این مسئله فقط اختصاص به ماه مبارک رمضان ندارد.

وی تصریح کرد:‌ بعد از شکل‌گیری ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری علمای اهل سنت نیز راغب بودند در این استهلال سامان یافته و سازماندهی شده شرکت کنند. از این رو شورای نمایندگان رهبری در سال 90 مصوبه‌ای به نام ستاد استهلال استان‌های مناطق قومی کشور را با هدف هماهنگ‌سازی آرای مذاهب اسلامی در کشور تشکیل داد.

دبیر اجرایی دومین اجلاسیه اعضای ستاد استهلال استان‌های مناطق قومی کشور گفت: طبق مصوبه شورای نمایندگان رهبری، ستاد استهلال در مناطق قومی کشور وظایفی برعهده دارد که از آن جمله می‌توان به؛ معرفی نمایندگانی به گروه‌های رصدی دفتر مقام معظم رهبری، برگزاری کارگاه‌های آموزشی نجوم، اطلاع‌رسانی و تبیین مبانی فقهی، علمی و نجومی استهلال، صدور بیانیه هماهنگ با ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری برای روز عید فطر اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در 9 استان ستاد استهلال استان‌های مناطق قومی کشور را داریم که اوج فعالیت آنها در ماه‌های رجب و شوال است، اظهار داشت: استان‌های کردستان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، خراسان، کرمانشاه، بوشهر، هرمزگان، فارس و گلستان از جمله استان‌هایی هستند که روحانیون برجسته آنها عضو ستاد استهلال هستند.

هاجری، وحدت رویه، تقویت هویت جمعی در حوزه استهلال، انتقال تجارب از سوی استان‌ها، بحث و گفت‌وگو پیرامون مسائل مبتلابه و حل آنها در طول سال را دلایل برگزاری دومین اجلاسیه اعضای ستاد استهلال استان های مناطق قومی کشور برشمرد.

دبیر اجرایی دومین اجلاسیه اعضای ستاد استهلال استان‌های مناطق بومی کشور خاطرنشان کرد: رقبا و دشمنان ما در خارج از مرزها بدشان نمی‌آید تشکلاتی راه بیندازند که اهل سنت نماز عید فطرشان را همراه با اهل تشیع نخوانند. اما به دلیل آگاهی و هوشمندی روحانیون اهل سنت و پیشینه تاریخی و تمدنی ایرانیان، نتوانستند به این وحدت رویه خدشه‌ای وارد کنند

وی گفت: این اجلاسیه نماد مشارکت، همسویی، برادری و صمیمت روحانیون شیعه و سنی در مسئله استهلال است که هیچ بیگانه‌ای نمی‌تواند در این صفوف به هم فشرده رخنه ایجاد کند و این یک پاسخ عملی به دشمنان است.

هاجری افزود: در تاریخ کشور ما همیشه همزیستی وجود داشته و مردم همواره با گفت‌وگو، مشکلات خود را برطرف می‌کنند و این تضارب آرا به جای اختلاف باعث رشد و بالنده‌تر شدن آنها می‌‌شود.   

_منبع:خبرگزاری فارس