برگزاری گردهمایی دانش پژوهان کلاس های نج…

مرکز آموزش نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری رصد اولین خورشید گرفتگی قرن

در مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

رصدخورشید گرفتگی جزئی

توسط مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

آغاز ثبت نام دوره پاییز1401

در مرکز آموزش نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری کلاس های تابستان 1401

مرکز آموزش نجوم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برپا نموده است

 مرکز نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام ، طی چند دوره اقدام به برگزاری کلاسهای طب سنتی نموده است.


            

_مرکزآموزش نجوم و  معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام، با تغییراتی که در چارت سازمانی اش بوجود آمد و حیطه علوم نیز به وظایفش اضافه شد در صدد برآمد که بجز نجوم در زمینه های دیگری نیز به فعالیت بپردازد، از جمله بحث طب سنتی که از سال 1388 با دعوت از حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد علی آقا رفیعی شروع به برگزاری دوره هایی در این زمینه نمود که بعدها با دعوت از اساتید دیگر از جمله دکتر سید سعید اسماعیلی، دکتر رضا منتظر و دکتر سید محمد سیادتی این کلاسها را گسترش داد .

_با توجه به اقبال عمومی به این رشته و اینکه هدف مرکز از برگزاری این دوره ها صرفاً  حفظ الصحه ( آموزش سبک زندگی سالم ) می‌باشد نه آموزش درمان به دانش پژوهان، این کلاسها متمایز و حائز اهمیت است.

_مباحثی که در طی 26 جلسه در این کلاس تدریس می‌شود شامل مزاج شناسی، تغذیه سالم، هفت اصل ضروری برای سلامتی، رساله ذهبیه امام رضا علیه السلام، آشنایی با داروهای خانگی و پیشگیری از بیماریها می‌باشد.

از سال 1388 تا کنون، قریب به 1500 نفر از استانهای تهران، لرستان، خراسان رضوی، قم، اصفهان، مازندران، گیلان و سمنان تحت آموزش قرار گرفته اند که خود گویای موفقیت این کلاسها در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) است.

         

در این مقاله دانش پژوه کارگاه طب اسلامی زیرنظر دکتر احمد علی آقارفیعی در خصوص گیاهان دارویی به تحقیق پرداخته است.

گیاهان دارویی
این روزها مردم جهان در شرایطی زندگی می کنند که انواع آلودگیها، نظیر آلودگیهای شیمیایی، آلودگی هوا و محیط زیست و ... زندگی همگان را تحت تاثیر قرار داده است. در این حالت است که زندگی پاکتر، سالمتر و طبیعی تر روز به روز برای مردم دنیا جذاب تر می شود. زندگی در آغوش طبیعت و استفاده از مواد طبیعی و ارگانیک و دست یابی به سلامتی بیشتر هر روز بیش از گذشته مورد استقبال قرار می گیرد. در حالی که بسیاری از داروهای شیمیایی ناتوان از درمان بیماریها هستند، بسیاری از داروها و روشهای طبیعی، ساده و سنتی کارسازند و عوارض جانبی کمتری دارند.
پزشکان گیاه شناس، طب گیاهی را برای مداوای همه بیماریها توصیه می کنند. مصرف کننده ای، عاقل و خردمند است که از همه نوع گیاهان دارویی شفابخش استفاده کند و آنها را از جایی مطمئن تهیه نماید. داروهای گیاهی ملایم تر از داروهای شیمیایی اند و تاثیرشان آهسته تر است. همچنین دارای عوارض خفیفتری هستند. در این قسمت می توانید با مراجعه به بخشهای مختلف از روشهای پیشنهادی برای رفع مشکل یا بیماری خود بهره مند شوید.
گیاه درمانی
تاریخچه استفاده انسان از گیاهان دارویی :
سابقه درمان بیماری ها با گیاهان دارویی به قدمت تاریخ زیست انسان بر روی کره زمین است. انسان به حکم تجربه ، علم و اندیشه ، جانوران بنا به مقتضیات خود در طول عمر حیات در کره زمین به کمک گیاهان دارویی خود را مداوا کرده و می‌کنند. گیاهان دارویی در باغ خدا می‌رویند. در دشت ها ، مراتع وسیع ، جنگل ها و ... پیدا می‌شوند. به دست کسی کاشته نشده و به همت کسی هم آبیاری نشده اند و هزاران سال است که بدین منوال در چرخه حیات بوده و طبیعت را آرایش می‌دهند.
رابطه گیاهان دارویی و بیماری
هر خاکی و هر آب و هوایی ، بستر انواعی از گیاهان دارویی است. بنابراین همه چیز در همه جا نمی‌روید و حکمت خلقت در این است که هر جا بیماری هست ، قطعا نوع گیاه دارویی آن نیز یافت می‌شود. از طرفی همه گیاهان داویی در یک فصل خاص نمی‌رویند. هنوز کسی رابطه بین شیوع بیماری در یک فصل یا یک زمان و وفور گیاهان دارویی در آن فصل را جستجو نکرده است ، ولی می‌دانیم که بسیاری از بیماری ها در فصل خاص شیوع پیدا می‌کنند و بعضی از گیاهان دارویی شناخته شده و ناشناخته نیز در همان فصل به وفور یافت می‌شوند.
ترکیبات مهم گیاهان دارویی :
هر ماده که در گیاهی پیدا می‌شود دارای نقش خاصی در گیاه می‌باشد. ماده می‌تواند در ساختمان گیاه برای انجام اعمال حیاتی به کار رفته باشد یا می‌تواند در ساختار خواص فیزیکی و شیمیایی گیاه نقش داشته باشد. طبقه بندی ترکیبات مهم گیاهان دارویی این گونه است :
روغنهای عطری : مواد عطری ، درمان بخش ، تمیز کننده ، ضد عفونی کننده ، محرک اشتها ، هضم کننده غذا ، ضد درد ، ضد نفخ معده و روده و ضد اسپاسم عضلانی می‌باشند.
آلکالوئیدها : انواع مواد مخدر از جمله مرفین ، کدئین و کوکائین در شمار آلکالوئیدها هستند. هر کدام از این مواد نقش مخصوص و معینی در درمان بیماری ها دارند.
مواد پروتئینی : مواد پروتئینی از ترکیب اسیدهای آمینه ایجاد شده‌اند. بدن انسان قادر به سنتز نصف اسیدهای آمینه نیست و این مواد باید توسط تغذیه گیاهی و جانوری وارد بدن شوند.
مواد تلخ مزه : بسیاری از گیاهان دارای مزه تلخ مزه هستند ، مانند کاسنی که خواص دارویی و درمانی دارد. مواد تلخ مزه غیر سمی ، محرک اشتها بوده و تحریک کننده بسیاری از اندام ها ، مانند کبد و کیسه صفرا برای فعالیت بیشتر هستند.
فلاونوئیدها : فلاونوئیدها مواد موثری هستند که عمدتا در گیاهان عالی یافت می‌شوند. این مواد انواع سموم در بدن را خنثی می‌کنند.
تاننها : خاصیت ضد درد دارند و لثه‌ها و پوست دهان را محکم و تمیز می‌کنند. اثر مثبت روی جدار معده و روده‌ها دارند.
مواد لعاب‌دار : وظیفه لعاب آن است که مایعات را به مواد دارویی متصل می‌کند. این مواد موجب کاهش کلسترول خون می‌شوند. گیاه پنیرک ، ختمی و بارهنگ ، سرشار از مواد لعاب‌دار هستند.
سایر مواد : از دیگر مواد موجود در گیاهان دارویی‌ می‌توان به ویتامینها ، اسیدهای گیاهی و قندها اشاره کرد.
تهیه و تبدیل گیاهان دارویی :
هر گیاهی در طبیعت دارای روند رشدی ویژه خود می‌باشد. خواص گیاهان در فصول ، هفته‌ها و اوقات روز و شب متغیر است. به عنوان مثال ، بعضی از گیاهان به هنگام صبح و بعضی به موقع عصر و شب معطر می‌شوند. بنابراین از نظر خواص دارویی ، زمان مناسب برداشت محصول دارای اهمیت خاصی است. قسمت های مختلف گیاه نیز دارای اثرات متفاوت هستند.
در بسیاری از موارد ماده موثر عمدتا در برگ ، شکوفه ، ساقه ، ریشه ، بذر یا میوه است. همیشه گل ها را قبل از ظهر ، یعنی زمانی که شبنم یا رطوبت شبانه از بین رفته است جمع آوری می‌کنند. هنگامی که جمع آوری برگ مورد نظر است ، بعد از ظهر و قبل از غروب آفتاب ، کار جمع آوری انجام می‌شود. بعضی از گیاهان باید در ظروف سربسته و یا در کیسه کتانی نگهداری شوند. کسانی که ذخیره سازی می‌کنند باید مرتبا از نمونه‌ها بازدید کرده و از آفات و امراض احتمالی آگاه باشند.
تهیه پودر گیاهان دارویی :
درطول تمام ایام سال ، تهیه گیاه تر و تازه میسر نیست. لذا گیاهان جمع آوری شده را بعد از خشکیدن باید به صورت پودر درآورده و حتی‌المقدور در شیشه‌های دهان گشاد نگهداری کرد. پودر می‌تواند شامل اندام های گیاهی باشد که جداگانه نگهداری می‌شود.
گیاهان دارویی مهم :
گل سرخ ، بومادران ، الکیل کوهی ، برگ بو ، لیموترش ، وانیل ، نعنا ، فلفل سیاه ، جعفری ، میخک ، پرتقال ، هل ، کافور ، زنبق و بابونه از گیاهان دارویی مهم هستند.
داروهای گیاهی
داروهای گیاهی
از آنجا که انسان جزیی از طبیعت است ، به طور مسلم برای هر بیماری ، طبیعت گیاه مداوای آن را عرضه کرده است. انسان هر چه به طبیعت نزدیکتر شود ، سالم‌تر است و بیشتر عمر می‌کند. به همین دلیل انسان هرچه به طبیعت روی آورد و از نعمات آن بیشتر بهره ببرد ، جهت درمان بیماری خود سریع‌تر ، بهتر و مطمئن‌تر درمان می‌شود. باید گفت که انسان تنها با داروهای شیمیایی مداوا نمی‌شود. همه عوامل طبیعی نقش درمان و دارو و نهایتا نقش پیشگیری را در برابر بیماری ها دارند. وجود گیاهان دارویی در طبیعت یکی از نعمتهای بزرگ الهی است.
یکی از گیاهان نیروبخش و مقوی که مشهوریت زیادی در جهان دارد جینسینگ می باشد که بهتر است آن را گیاه جوانی یا نوشدارو بنامیم. در کتب سنتی و به عربی ریشه گیاه را «جنسه» و «جنسا» می نامند. به فرانسوی و انگلیسی Ginseng و Asiatie ginsengو Chinsese ginseng گفته می شود. گیاهی است از خانوادۀ عشقه Araliaceae می باشد که نام علمی آن Panax ginseng می باشد.این گیاه Panax ginseng که بیش از ۵۰۰۰ سال است در چین به کار می رود.
مشخصات :
گیاهی است چند ساله، برگ های آن مرکب دارای ۷-۵ برگچه که به طور گروهی با دمبرگ های خود از یک نقطه خارج و تشکیل یک برگ مرکب را می دهند. هر برگچه، بیضی با کنارۀ دندانه دار منظم ، نوک تیز و با گلبرگ های مشخص می باشد. ریشه گیاه که در قسمت مستعمل آن می باشد دراز، ضخیم یک شاخه یا منشعب و دو شاخه ، طول آن یک متر و بیشتر و قطر آن در ناحیه یقه گیاه تا ۱۰ سانتی متر می رسد. پوست خارجی ریشه گیاه به رنگ زرد ، طعم آن کمی شیرین ، شبیه مغز ریشه شیرین بیان است. البته در بعضی گونه ها اندکی تلخ می باشد. این گیاه در کوهستان های چین و منچوری می روید و از داروهای شفابخش معروف چینی است که هم اکنون در تمام داروخانه های چین و اغلب داروفروشی های اروپا و آمریکا عرضه می شود.
ترکیبات شیمیایی :
این گیاه دارای گلوکوزیدهای استروئیدی به نام پاناکیلون، یک ساپونین به نام پاناکسوزید یا پاناکسین، مواد صابونی، یک اسانس روغنی فرار به نام پاناسین و یک هورمون و ویتامین B و ویتامین D، ترکیبات استیلنی، استرول ها و سرانجام یک گلوکوزید به نام جینسینگ می باشد. علاوه بر این جینسنگ سرشار از ویتامین‌های A ، B6 و فلز روی است.
این دارو تونیک، محرک، بازساز و مقوی است. مرکز سیستم اعصاب و تنفس را تحریک می کند و این اثر دارو مربوط به وجود دو گلوکوزید به نام های پانوکسید آ و پانوکسید ب آن جدا شده اند. از ریشه گیاه ۲-۱ درصد کولین برحسب وزن و بتاسیتوسترول به دست می آید. از این دارو برای تهیۀ داروهای جوانی که در ترکیبات داروهای به کار می رود استفاده می شود.
تاکنون چندین ماده عامل فیزیولوژیک از آن جدا شده است، از آن جمله عمده ترین آن عبارتند از پانکسین که مقاومت عضلات را در برابر بی نظمی ها و ناراحتی ها افزایش می دهد و پانکس اسید که متابولیسم و سیستم عروقی را اصلاح می کند و پاناکولین یا پانکس ویلون که روی سیستم غدد مترشحه داخلی یا آندوکرین اثر می گذارد و پاناسن که مرکز اعصاب را تحریک می کند و در آخر جینسینگ برای بیماری قند اثر مثبت دارد. اشخاصی که از دم کرده جینسینگ استفاده می کنند معمولاَ سالمتر و شادابترند و در برخورد با ناملایمات زندگی استقامت بیشتری از خود نشان می دهند ، انرژی بیشتری برای کار دارند و تمرکز حواس آنها خیلی بهتر و بیشتر است. جینسینگ یک آداپتوژن است. یک آداپتوژن ماده ای است بی ضرر که نقش تعدیل کننده در بدن را دارد ، یعنی ورود آداپتوژن به بدن موجب می شود هرچیزی که در بدن در حالت عدم تعادل یا غیر نرمال است عادی و نرمال شود. مثلاً اگر فشارخون خیلی زیاد است تا حد عادی آن را کاهش می دهد و اگر فشارخون پایین افتاده و کم است ؛ آن را تا حد عادی و طبیعی ، متناسب با فیزیولوژیی بدن افزایش می دهد. به این ترتیب وجود آداپتوژن در یک ماده غذایی و ورود آن به بدن آثار فیزیولوژیکی گسترده ای شبیه ضداکسیدکننده ها دارد. البته در جینسینگ مواد ضداکسیدکننده نیز وجود دارد که خاصیت مفید آداپتوژن جینسینگ را تشدید و تحریک می کند. خواص فوق به دلیل وجود ترکیباتی خاص به نام جینسینوساید( ginsenoside ) در ریشه این گیاه است. هر چه ریشه این گیاه پیرتر شود، تجمع جینسینوسایدها نیز افزایش می یابد. لذا می توان گفت با افزایش تدریجی سن گیاه خواص درمانی و دارویی ریشه آن نیز افزایش می یابد. ریشه جینسینگ می تواند بیشتر از صدها سال زندگی کند. ولی به تدریج تغییراتی در ساختار آن حاصل می گردد. مطلب مهم این است که علی رغم داشتن خواص درمانی، این گیاه عمدتاً نقش حفاظتی و پیشگیری کننده دارد و کمتر به عنوان درمان قطعی و سریع بیماری ها موثر است.
درمان گیاهی بیماریها
درمان بیماریها
پزشکان گیاه شناس، طب گیاهی را برای مداوای همه بیماریها توصیه می کنند. مصرف کننده ای، عاقل و خردمند است که از همه نوع گیاهان دارویی شفابخش استفاده کند و آنها را از جایی مطمئن تهیه نماید. داروهای گیاهی ملایم تر از داروهای شیمیایی اند و تاثیرشان آهسته تر است. همچنین دارای عوارض خفیفتری هستند. در این قسمت می توانید با مراجعه به بخشهای مختلف از روشهای پیشنهادی برای رفع مشکل یا بیماری خود بهره مند شوید.
برای افزایش و تقویت حافظه (رفع ضعف حافظه و فراموشی)، همچنین تقویت مغز ، ذهن و بالابردن هوش می توانید از گیاهان دارویی زیر استفاده کنید:
میخک تقویت کننده مغز است و کسانیکه حافظه ضعیف دارند باید از دم کرده میخک استفاده کنند.
روغن گوشت نارگیل حافظه و هو ش را تقویت می کند.
عناب حافظه را تقویت می کند.
آنهایی که حافظه ضعیف دارند حتما باید شلغم بخورند زیرا ثابت شده است که شلغم حافظه را تقویت می کند.
برای رفع فراموشی و تقویت حافظه از دم کرده اسطوخودوس استفاده کنید.
پسته مغز و ذهن را تقویت می کند.
گردو را با انجیر و موز بخورید مقوی حواس و مغز است.
آنهائیکه کارهای فکری می کنند باید فندق بخورند زیرا به دلیل داشتن فسفر زیاد مغز را تقویت می کند.
بابونه مقوی مغز است.
رازیانه مغز را فعال می کند.
عوامل موثر برافزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی: افزایش چربی خون، افزایش فشار خون، مصرف دخانیات، کاهش فعالیت های بدنی، فشارهای عصبی زیاد، ابتلا به بیماری های خاص نظیر قند خون، افزایش وزن، داشتن زمینه ارثی ابتلا به بیماری های قلبی و مصرف مشروبات الکلی.
برای تقویت قلب و جلوگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی به توصیه های زیر عمل کنید:
هل تقویت کنده قلب است.
میخک برای گردش خون و قلب مفید است
مارچوبه برای تقویت قلب مفید است
لوبیای سبز مقوی قلب است.
تخم گشنیز تقویت کننده قلب است
شاه پسند وحشی(Vervain) برای تقویت قلب مفید است و خون را تمیز و تصفیه می کند.
زرشک تقویت کننده قلب است
به تقویت کننده قلب است .
آب انار مقوی قلب و معده است .
جو دو سر مقوی قلب و خون است .
خوردن زیتون برای تقویت قلب مفید است.
مصرف گل گاوزبان قلب را تقویت و تپش آن را منظم می کند.
مغز پسته برای آرامش قلب و آرام کردن اعصاب مفید است .
برای تسکین و آرامش قلب دم کرده مارچوبه را به این صورت تهیه کنید: چند شاخه مارچوبه را در داخل یک لیتر آبجوش بریزید و مقدری هم رازیانه و جعفری به آن اضافه کنید و بگذارید مدت پنج دقیقه دم بکشد . از این دم کرده به مقدار دو تا سه فنجان در روز استفاده کنید.
اسطوخودوس تپش قلب را از بین می برد .
خوردن گریپ فروت، گیلاس، آلبالو، آلو، توت فرنگی، طالبی، کرفس، سیر، کته با روغن همراه با نان جو، شوید پلو با سیر تازه، کدو پلو، تره، گوجه، ریحان، زرشک، سیب، پرتقال توصیه می شود.
برای جلوگیری و درمان بیماری قلبی از گریپ فروت که شفابخش قلب است استفاده کنید.
لوبیا برای رفع بیماریهای قلبی مفید است.
برای طول عمر و جلوگیری از بیماریهای قلبی شبدر قرمز بخورید.
سیب زمینی داروی بیماریهای قلب است.
مصرف روغن زیتون از امراض قلبی و سرطان جلوگیری می کند.
پیاز خام محرک قلب است.
روزانه ۲الی ۳ فنجان یکی از این عرقیات را میل نمایید: عرق پونه، زرشک، سیر، کاستی، شوید، نعناع، هویج، نسترنو عرق بهار نارنج.
از این آبمیوه ها بنوشید: آب تمشک، توت فرنگی، طالبی، کاهو، گلابی وآب گیلاس.
موارد پرهیز: غذاهای پرچرب، گوشت قرمز، نمک، آب زیاد، ادویه جات، دخانیات، چای، قهوه، قند، رازیانه.
چربی خون
برای درمان چربی خون به توصیه های زیر عمل کنید:
خوردن کباب ماهی، پیاز، شوید پلو، کرفس، انگور، سیر، گشنیز، کدو توصیه می شود.
گرد موز داروی خوبی برای پائین آوردن کلسترول است.
لوبیا کلسترول خون را پائین می آورد.
دو قاشق سوپ خوری عسل و سه قاشق چای خوری دارچین را به همراه مقداری چای دم کرده میل نمایید.
هر روز یک قاشق چای خوری نعناع خشک را در ۲ لیوان آب جوش دم کرده در ۲ نوبت میل نمایید.
هرروز ۲۰ دانه عناب را در مقداری آب به مدت ۱۲ ساعت خیس نموده و سپس عناب را به همراه آب آن میل نمایید.
مامیران درمان کننده تصلب شرائین است.
گریپ فروت کلسترول را پائین آورده و رگها را از وجود چربیها و مواد رسوب کرده پاک می کند و پیشرفت تصلب شرائین را متوقف می سازد .
خوردن بادمجان گرفتگی رگها را باز می کند و شخص را از خطر سکته قلبی محفوظ می دارد .
برای تمیز کردن شریانها و از بین بردن تصلب شرایین از فرآورده های سویا استفاده کنید .
هرروز ۲ الی ۳ فنجان یکی از این عرقیات را میل نمایید: عرق باباآدم، شوید، بو مادران، زیره، سیرو عرق نسترن.
درمان باآبمیوه جات: آب تمشک، سیب، غوره، گیلاسو آب لیمو ترش.
موارد پرهیز: قهوه، پنیر چرب، تخم مرغ، خامه، نمک، بادام زمینی، آبگوشت، انواع آش ها، املت، پوره ی سیب زمینی، خورشت آلو، خورشت کدو حلوایی، رب انار، سالاد الویه، سوسیس، کالباس، عسل، شیرینی جات، خرما، انجیر، کره، شیر، روغن نباتی.
کم خونی
علایم:کاهش رشد، رشد غیرعادی استخوان ها، نارسایی اعضای داخلی، ضعف ایمنی بدن، ناتوانی در انجام وظایف، تغییرشکل ناخن ها، تمایل به خاک خوری، عدم تمرکز، ضعف عضلانی، کاهش تنفس، غش، یرقان، رنگ پریدگی، خستنگی زودرس، سوءهاضمه، کمبود آهن و ید.
خوردن جوانه ی گندم و سویا، برگ شلغم، نخود سبز، زردآلو، انگور، پسته، توت فرنگی، خرما، حلیم، گلپر، ماهی، تخم مرغ، جو، خورشت کرفس، دلمه برگ مو، شیرعسل، هویج، مربای زردآلو، مربای توت فرنگی، مربای گل سرخ، مربای آناناس، گوشت، اسفناج، قارچ، یونجه، انجیر، بادام، موز، انار، کلم قمری، زالزالک، چغندر، سیب، ذرت، فندق، عدس، کاهو توصیه می شود.
مارچوبه به ساختن گلبولهای قرمز خون کمک می کند. مارچوبه به علت داشتن کلروفیل خونساز است و کسانیکه کم خون هستند باید از آن استفاده کنند.
گزنه در درمان کم خونی موثر است و تعداد گلبولهای قرمز را زیاد می کند.
دم کرده ی ۲ تا ۴ گرم به لیمو در یک فنجان آب و مصرف آن به مقدار ۳ مرتبه در شبانه روز جهت کم خونی مفید است.
جوشانده ی ۲۰ تا ۲۵ گرم برگ های خشک بارهنگ در نیم لیتر آب به مدت ۳ دقیقه و مصرف آن روزانه به میزان ۳ تا ۵ فنجان مفید است.
روزانه ۲ الی ۴ فنجان یکی از عرقیات زیر را میل نمایید: عرق بید مشک، زنیان، شنبلیله، گل سرخ و عرق گزنه.
درمان باابمیوه جات: آب انگور قرمز، توت فرنگی، گلابی، نارگیل، هندوانه، هویج، خربزه، پرتقال وآب لیمو.
موارد پرهیز: پیاز، پیازچه و چای.
سکته ی قلبی
تعریف: سکته ی قلبی براثر انسداد رگ های قلبی است و معمولاً به وسیله یک حمله قلبی رخ می دهد.
بهترین راه پیشگیری:پرهیز از فشارهای عصبی و روحی، ترک دخانیات، مبارزه با چاقی، ورزش منظم و سبک مثل پیاده روی، پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب و پر نمک، سیرابی، زعفران، گوشت قرمز، شیرینی جات، پیشگیری از بالا رفتن فشار خون.
خوردن شیر، هویج، دوغ، عسل، روغن بادام زمینی، پیاز، سیب، سبزیجات، آش آلو، شربت پرتقال، کباب ماهی با آبمیوه، چای کم رنگ توصیه می شود.
خوردن بادمجان گرفتگی رگها را باز می کند و شخص را از خطر سکته قلبی محفوظ می دارد .
بادرنجبویه مفید است.
هر روز لیموعمانی و گل گاوزبان را مثل چای دم کنید و آب آن را میل نمایید.
پیاز آب پز را برکف پا ضماد کنید.
برای تمیز کردن شریانها از فرآورده های سویا استفاده کنید. کسانی که مبتلا به تصلب شرائین و در معرض خطر حمله قلبی هستند اگر از سویا استفاده کنند و گوشت را از برنامه غذایی خود حذف کنند بزودی شریانهای آنها تمیز و جوان خواهد شد.
خوردن دو عدد گریپ فروت در روز احتمال حمله قلبی را به نحو بارزی کاهش می دهد بنابراین کسانیکه در خانواده شان سابقه قلبی و بیماری قلبی وجود دارد حتما باید از گریپ فروت استفاده کنند .
درمان با عرقیات: عرق بیدمشک، کاسنی و عرق بادرنجبویه.
درمان باآبمیوه جات: آب سیب، گلابی وآب به.
فشار خون
فشار خون طبیعی تقریباً حداکثر ۱۲ و حداقل ۷ است و اگر از حداکثر بالاتر رود باید تحت درمان قرار گیرد.
علایم: بی حالی، ضعف عمومی بدن، طپش قلب و بی نظمی ضربان قلب، احساس خستگی.
خوردن سیر، موسیر، توت فرنگی، شلغم، هندوانه، نارنج، کاهو، تمشک، زیتون، گردو، کرفس، هویج،آش، سماق، ماست، شوید، خیار، خوراک، لوبیا چیتی با زیره، گریپ فروت، بادمجان، تخمه ی آفتابگردان توصیه می شود.
مامیران فشار خون را پائین می آورد.
لوبیا فشار خون را پائین می آورد
جوشانده ی جعفری جهت پایین آوردن فشار خون توصیه می شود.
جوشانده ی یک فنجان سنبل الطیب مفید می باشد.
استفاده از ویتامین ث توصیه می شود.
روزی ۲ الی ۴ فنجان یکی از عرقیات زیررا میل نمایید: عرق گل گاوزبان، باباآدم، اویشن ریال بادرنجبویه، تمشک، ریحان، بومادران، زرشک، بنفشه معطر، بولاغ اوتی و عرق پونه.
درمان باابمیوه جات: آب آلبالو، انگور، تمشک، زردآلو، سیب، طالبی، غوره، گیلاس، لیمو و آب هندوانه.
موارد پرهیز: نمک، قهوه، گوشت مانده، کنسرو، خاویار، شیرینی جات، ادویه، بادام شیرین، بادمجان، باقلا، عدس، قارچ، اشکنه، آلبالو پلو، آش شولی و خورشت قیمه، قرمه سبزی، ریواس، بامیه، فسنجان، لوبیا پلو، کله جوش، عدس پلو، سوپ جو، سمنو، سوسیس، کالباس و...
دیابت ( قند خون)
علایم: پرخوری، زیاد خوردن آب، پرادراری.
خوردن پیار، هویج، ریواس، سیب ترشی، توت، سیر، سیب، پرتقال، زردآلو، هلو، فندق، کنگر، هویج، ماست، خیار، زیره، سوپ جو، جعفری، کوکوی لوبیا سبز، چای زنجبیل، شوید پلو، ماهی، لبنیات، چای کم رنگ، گردو، بادام، پسته، میوه زیتون، آب ارتیشو( کنگر فرنگی )، آب اسفناج، دارچین، هسته ی انگور توصیه می شود.
دم کرده ی یک قاشق چای خوری تخم کرفس در یک فنجان آب جوش برای افراد دیابتی مفید است.
دم کرده ی ۲۰ گرم گل مریم گلی در یک لیتر آب جوش کاهش دهنده ی قند خون است.
جوشانده ی برگ زیتون مفید است.
روزی ۲ الی۴ فنجان یکی از عرقیات زیر را میل نمایید: عرق باباآدم، خارشتر، برگ گردو، زرشک، سیر، سیر، کاسنی، گزنه، تمشک و عرق بولاغ اوتی.
درمان باآبمیوه جات: آب آلبالو، انار، انگور، گلابی، گیلاس، هندوانه، لیمو ترش، سیب، پرتقال ترش و آب نارگیل.
موارد پرهیز: چغندر، کدو حلوایی، نشاسته، کاکائو، آش رشته، آش آلو، عدس، سیب زمینی سرخ کرده، سالاد الویه، میرزا قاسمی، سوسیس، کالباس، شیربرنج، انواع شیرینی، انوع نوشابه ها، قهوه، چای پر رنگ، نان سفید، ماکارونی.
تب مالت
تب مالت عبارت است از یک عفونت با کتریایی که از گاوها، خوک، گوسفندان آلوده و عفونی به انسان منتقل می شودو اعضای خون ساز بدن از جمله مغز استخوان، گره های لنفاوی، کبد و طحال را متاثر می سازد.
علایم: تب و لرزمتناوب، تعریق، خستگی، کمر درد، یبوست و...
خوردن برنج، فرنی، سوپ، آش های رقیق، آش اوماج توصیه می شود.
هرروز مقداری گنه گنه را جوشانده وآب صاف شده ی آن را می نمایید.
۱۰۰ گرم خارخسک را در ۴ لیوان آب ه مدت ۱۰ دقیقه جوشانده، باآب کاسنی مخلوط کرده و روزانه دو نوبت میل نمایید. ۳- پوست شاخه های جوان بید گنه گنه و ریشه ی کاسنی رااز هر کدام به مقدار ۵ مثقال مخلوط کرده، بجوشانید سپس صاف کرده وصبح ها ناشتا به مدت ۲۱ روز میل نمایید.
پوست شاخه هی نازک بید خشک شده که نرم ساییده شده باشد و عصاره گنه گنه هر کدام به انداه ی یک نخود با هم ترکیب کرده و به صورت قرص درآورید وروزانه دو قرص به مدت هفت روز بخورید.
درمان با عرقیات: عرق کاسنی و عرق بید.
موارد پرهیز: پرتقال ترش، ترشی جات
منبع : سایت اینترنتی رشد
گیاهان دارویی
این روزها مردم جهان در شرایطی زندگی می کنند که انواع آلودگیها، نظیر آلودگیهای شیمیایی، آلودگی هوا و محیط زیست و ... زندگی همگان را تحت تاثیر قرار داده است. در این حالت است که زندگی پاکتر، سالمتر و طبیعی تر روز به روز برای مردم دنیا جذاب تر می شود. زندگی در آغوش طبیعت و استفاده از مواد طبیعی و ارگانیک و دست یابی به سلامتی بیشتر هر روز بیش از گذشته مورد استقبال قرار می گیرد. در حالی که بسیاری از داروهای شیمیایی ناتوان از درمان بیماریها هستند، بسیاری از داروها و روشهای طبیعی، ساده و سنتی کارسازند و عوارض جانبی کمتری دارند.
پزشکان گیاه شناس، طب گیاهی را برای مداوای همه بیماریها توصیه می کنند. مصرف کننده ای، عاقل و خردمند است که از همه نوع گیاهان دارویی شفابخش استفاده کند و آنها را از جایی مطمئن تهیه نماید. داروهای گیاهی ملایم تر از داروهای شیمیایی اند و تاثیرشان آهسته تر است. همچنین دارای عوارض خفیفتری هستند. در این قسمت می توانید با مراجعه به بخشهای مختلف از روشهای پیشنهادی برای رفع مشکل یا بیماری خود بهره مند شوید.
گیاه درمانی
تاریخچه استفاده انسان از گیاهان دارویی :
سابقه درمان بیماری ها با گیاهان دارویی به قدمت تاریخ زیست انسان بر روی کره زمین است. انسان به حکم تجربه ، علم و اندیشه ، جانوران بنا به مقتضیات خود در طول عمر حیات در کره زمین به کمک گیاهان دارویی خود را مداوا کرده و می‌کنند. گیاهان دارویی در باغ خدا می‌رویند. در دشت ها ، مراتع وسیع ، جنگل ها و ... پیدا می‌شوند. به دست کسی کاشته نشده و به همت کسی هم آبیاری نشده اند و هزاران سال است که بدین منوال در چرخه حیات بوده و طبیعت را آرایش می‌دهند.
رابطه گیاهان دارویی و بیماری
هر خاکی و هر آب و هوایی ، بستر انواعی از گیاهان دارویی است. بنابراین همه چیز در همه جا نمی‌روید و حکمت خلقت در این است که هر جا بیماری هست ، قطعا نوع گیاه دارویی آن نیز یافت می‌شود. از طرفی همه گیاهان داویی در یک فصل خاص نمی‌رویند. هنوز کسی رابطه بین شیوع بیماری در یک فصل یا یک زمان و وفور گیاهان دارویی در آن فصل را جستجو نکرده است ، ولی می‌دانیم که بسیاری از بیماری ها در فصل خاص شیوع پیدا می‌کنند و بعضی از گیاهان دارویی شناخته شده و ناشناخته نیز در همان فصل به وفور یافت می‌شوند.
ترکیبات مهم گیاهان دارویی :
هر ماده که در گیاهی پیدا می‌شود دارای نقش خاصی در گیاه می‌باشد. ماده می‌تواند در ساختمان گیاه برای انجام اعمال حیاتی به کار رفته باشد یا می‌تواند در ساختار خواص فیزیکی و شیمیایی گیاه نقش داشته باشد. طبقه بندی ترکیبات مهم گیاهان دارویی این گونه است :
روغنهای عطری : مواد عطری ، درمان بخش ، تمیز کننده ، ضد عفونی کننده ، محرک اشتها ، هضم کننده غذا ، ضد درد ، ضد نفخ معده و روده و ضد اسپاسم عضلانی می‌باشند.
آلکالوئیدها : انواع مواد مخدر از جمله مرفین ، کدئین و کوکائین در شمار آلکالوئیدها هستند. هر کدام از این مواد نقش مخصوص و معینی در درمان بیماری ها دارند.
مواد پروتئینی : مواد پروتئینی از ترکیب اسیدهای آمینه ایجاد شده‌اند. بدن انسان قادر به سنتز نصف اسیدهای آمینه نیست و این مواد باید توسط تغذیه گیاهی و جانوری وارد بدن شوند.
مواد تلخ مزه : بسیاری از گیاهان دارای مزه تلخ مزه هستند ، مانند کاسنی که خواص دارویی و درمانی دارد. مواد تلخ مزه غیر سمی ، محرک اشتها بوده و تحریک کننده بسیاری از اندام ها ، مانند کبد و کیسه صفرا برای فعالیت بیشتر هستند.
فلاونوئیدها : فلاونوئیدها مواد موثری هستند که عمدتا در گیاهان عالی یافت می‌شوند. این مواد انواع سموم در بدن را خنثی می‌کنند.
تاننها : خاصیت ضد درد دارند و لثه‌ها و پوست دهان را محکم و تمیز می‌کنند. اثر مثبت روی جدار معده و روده‌ها دارند.
مواد لعاب‌دار : وظیفه لعاب آن است که مایعات را به مواد دارویی متصل می‌کند. این مواد موجب کاهش کلسترول خون می‌شوند. گیاه پنیرک ، ختمی و بارهنگ ، سرشار از مواد لعاب‌دار هستند.
سایر مواد : از دیگر مواد موجود در گیاهان دارویی‌ می‌توان به ویتامینها ، اسیدهای گیاهی و قندها اشاره کرد.
تهیه و تبدیل گیاهان دارویی :
هر گیاهی در طبیعت دارای روند رشدی ویژه خود می‌باشد. خواص گیاهان در فصول ، هفته‌ها و اوقات روز و شب متغیر است. به عنوان مثال ، بعضی از گیاهان به هنگام صبح و بعضی به موقع عصر و شب معطر می‌شوند. بنابراین از نظر خواص دارویی ، زمان مناسب برداشت محصول دارای اهمیت خاصی است. قسمت های مختلف گیاه نیز دارای اثرات متفاوت هستند.
در بسیاری از موارد ماده موثر عمدتا در برگ ، شکوفه ، ساقه ، ریشه ، بذر یا میوه است. همیشه گل ها را قبل از ظهر ، یعنی زمانی که شبنم یا رطوبت شبانه از بین رفته است جمع آوری می‌کنند. هنگامی که جمع آوری برگ مورد نظر است ، بعد از ظهر و قبل از غروب آفتاب ، کار جمع آوری انجام می‌شود. بعضی از گیاهان باید در ظروف سربسته و یا در کیسه کتانی نگهداری شوند. کسانی که ذخیره سازی می‌کنند باید مرتبا از نمونه‌ها بازدید کرده و از آفات و امراض احتمالی آگاه باشند.
تهیه پودر گیاهان دارویی :
درطول تمام ایام سال ، تهیه گیاه تر و تازه میسر نیست. لذا گیاهان جمع آوری شده را بعد از خشکیدن باید به صورت پودر درآورده و حتی‌المقدور در شیشه‌های دهان گشاد نگهداری کرد. پودر می‌تواند شامل اندام های گیاهی باشد که جداگانه نگهداری می‌شود.
گیاهان دارویی مهم :
گل سرخ ، بومادران ، الکیل کوهی ، برگ بو ، لیموترش ، وانیل ، نعنا ، فلفل سیاه ، جعفری ، میخک ، پرتقال ، هل ، کافور ، زنبق و بابونه از گیاهان دارویی مهم هستند.
داروهای گیاهی
داروهای گیاهی
از آنجا که انسان جزیی از طبیعت است ، به طور مسلم برای هر بیماری ، طبیعت گیاه مداوای آن را عرضه کرده است. انسان هر چه به طبیعت نزدیکتر شود ، سالم‌تر است و بیشتر عمر می‌کند. به همین دلیل انسان هرچه به طبیعت روی آورد و از نعمات آن بیشتر بهره ببرد ، جهت درمان بیماری خود سریع‌تر ، بهتر و مطمئن‌تر درمان می‌شود. باید گفت که انسان تنها با داروهای شیمیایی مداوا نمی‌شود. همه عوامل طبیعی نقش درمان و دارو و نهایتا نقش پیشگیری را در برابر بیماری ها دارند. وجود گیاهان دارویی در طبیعت یکی از نعمتهای بزرگ الهی است.
یکی از گیاهان نیروبخش و مقوی که مشهوریت زیادی در جهان دارد جینسینگ می باشد که بهتر است آن را گیاه جوانی یا نوشدارو بنامیم. در کتب سنتی و به عربی ریشه گیاه را «جنسه» و «جنسا» می نامند. به فرانسوی و انگلیسی Ginseng و Asiatie ginsengو Chinsese ginseng گفته می شود. گیاهی است از خانوادۀ عشقه Araliaceae می باشد که نام علمی آن Panax ginseng می باشد.این گیاه Panax ginseng که بیش از ۵۰۰۰ سال است در چین به کار می رود.
مشخصات :
گیاهی است چند ساله، برگ های آن مرکب دارای ۷-۵ برگچه که به طور گروهی با دمبرگ های خود از یک نقطه خارج و تشکیل یک برگ مرکب را می دهند. هر برگچه، بیضی با کنارۀ دندانه دار منظم ، نوک تیز و با گلبرگ های مشخص می باشد. ریشه گیاه که در قسمت مستعمل آن می باشد دراز، ضخیم یک شاخه یا منشعب و دو شاخه ، طول آن یک متر و بیشتر و قطر آن در ناحیه یقه گیاه تا ۱۰ سانتی متر می رسد. پوست خارجی ریشه گیاه به رنگ زرد ، طعم آن کمی شیرین ، شبیه مغز ریشه شیرین بیان است. البته در بعضی گونه ها اندکی تلخ می باشد. این گیاه در کوهستان های چین و منچوری می روید و از داروهای شفابخش معروف چینی است که هم اکنون در تمام داروخانه های چین و اغلب داروفروشی های اروپا و آمریکا عرضه می شود.
ترکیبات شیمیایی :
این گیاه دارای گلوکوزیدهای استروئیدی به نام پاناکیلون، یک ساپونین به نام پاناکسوزید یا پاناکسین، مواد صابونی، یک اسانس روغنی فرار به نام پاناسین و یک هورمون و ویتامین B و ویتامین D، ترکیبات استیلنی، استرول ها و سرانجام یک گلوکوزید به نام جینسینگ می باشد. علاوه بر این جینسنگ سرشار از ویتامین‌های A ، B6 و فلز روی است.
این دارو تونیک، محرک، بازساز و مقوی است. مرکز سیستم اعصاب و تنفس را تحریک می کند و این اثر دارو مربوط به وجود دو گلوکوزید به نام های پانوکسید آ و پانوکسید ب آن جدا شده اند. از ریشه گیاه ۲-۱ درصد کولین برحسب وزن و بتاسیتوسترول به دست می آید. از این دارو برای تهیۀ داروهای جوانی که در ترکیبات داروهای به کار می رود استفاده می شود.
تاکنون چندین ماده عامل فیزیولوژیک از آن جدا شده است، از آن جمله عمده ترین آن عبارتند از پانکسین که مقاومت عضلات را در برابر بی نظمی ها و ناراحتی ها افزایش می دهد و پانکس اسید که متابولیسم و سیستم عروقی را اصلاح می کند و پاناکولین یا پانکس ویلون که روی سیستم غدد مترشحه داخلی یا آندوکرین اثر می گذارد و پاناسن که مرکز اعصاب را تحریک می کند و در آخر جینسینگ برای بیماری قند اثر مثبت دارد. اشخاصی که از دم کرده جینسینگ استفاده می کنند معمولاَ سالمتر و شادابترند و در برخورد با ناملایمات زندگی استقامت بیشتری از خود نشان می دهند ، انرژی بیشتری برای کار دارند و تمرکز حواس آنها خیلی بهتر و بیشتر است. جینسینگ یک آداپتوژن است. یک آداپتوژن ماده ای است بی ضرر که نقش تعدیل کننده در بدن را دارد ، یعنی ورود آداپتوژن به بدن موجب می شود هرچیزی که در بدن در حالت عدم تعادل یا غیر نرمال است عادی و نرمال شود. مثلاً اگر فشارخون خیلی زیاد است تا حد عادی آن را کاهش می دهد و اگر فشارخون پایین افتاده و کم است ؛ آن را تا حد عادی و طبیعی ، متناسب با فیزیولوژیی بدن افزایش می دهد. به این ترتیب وجود آداپتوژن در یک ماده غذایی و ورود آن به بدن آثار فیزیولوژیکی گسترده ای شبیه ضداکسیدکننده ها دارد. البته در جینسینگ مواد ضداکسیدکننده نیز وجود دارد که خاصیت مفید آداپتوژن جینسینگ را تشدید و تحریک می کند. خواص فوق به دلیل وجود ترکیباتی خاص به نام جینسینوساید( ginsenoside ) در ریشه این گیاه است. هر چه ریشه این گیاه پیرتر شود، تجمع جینسینوسایدها نیز افزایش می یابد. لذا می توان گفت با افزایش تدریجی سن گیاه خواص درمانی و دارویی ریشه آن نیز افزایش می یابد. ریشه جینسینگ می تواند بیشتر از صدها سال زندگی کند. ولی به تدریج تغییراتی در ساختار آن حاصل می گردد. مطلب مهم این است که علی رغم داشتن خواص درمانی، این گیاه عمدتاً نقش حفاظتی و پیشگیری کننده دارد و کمتر به عنوان درمان قطعی و سریع بیماری ها موثر است.
درمان گیاهی بیماریها
درمان بیماریها
پزشکان گیاه شناس، طب گیاهی را برای مداوای همه بیماریها توصیه می کنند. مصرف کننده ای، عاقل و خردمند است که از همه نوع گیاهان دارویی شفابخش استفاده کند و آنها را از جایی مطمئن تهیه نماید. داروهای گیاهی ملایم تر از داروهای شیمیایی اند و تاثیرشان آهسته تر است. همچنین دارای عوارض خفیفتری هستند. در این قسمت می توانید با مراجعه به بخشهای مختلف از روشهای پیشنهادی برای رفع مشکل یا بیماری خود بهره مند شوید.
برای افزایش و تقویت حافظه (رفع ضعف حافظه و فراموشی)، همچنین تقویت مغز ، ذهن و بالابردن هوش می توانید از گیاهان دارویی زیر استفاده کنید:
میخک تقویت کننده مغز است و کسانیکه حافظه ضعیف دارند باید از دم کرده میخک استفاده کنند.
روغن گوشت نارگیل حافظه و هو ش را تقویت می کند.
عناب حافظه را تقویت می کند.
آنهایی که حافظه ضعیف دارند حتما باید شلغم بخورند زیرا ثابت شده است که شلغم حافظه را تقویت می کند.
برای رفع فراموشی و تقویت حافظه از دم کرده اسطوخودوس استفاده کنید.
پسته مغز و ذهن را تقویت می کند.
گردو را با انجیر و موز بخورید مقوی حواس و مغز است.
آنهائیکه کارهای فکری می کنند باید فندق بخورند زیرا به دلیل داشتن فسفر زیاد مغز را تقویت می کند.
بابونه مقوی مغز است.
رازیانه مغز را فعال می کند.
عوامل موثر برافزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی: افزایش چربی خون، افزایش فشار خون، مصرف دخانیات، کاهش فعالیت های بدنی، فشارهای عصبی زیاد، ابتلا به بیماری های خاص نظیر قند خون، افزایش وزن، داشتن زمینه ارثی ابتلا به بیماری های قلبی و مصرف مشروبات الکلی.
برای تقویت قلب و جلوگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی به توصیه های زیر عمل کنید:
هل تقویت کنده قلب است.
میخک برای گردش خون و قلب مفید است
مارچوبه برای تقویت قلب مفید است
لوبیای سبز مقوی قلب است.
تخم گشنیز تقویت کننده قلب است
شاه پسند وحشی(Vervain) برای تقویت قلب مفید است و خون را تمیز و تصفیه می کند.
زرشک تقویت کننده قلب است
به تقویت کننده قلب است .
آب انار مقوی قلب و معده است .
جو دو سر مقوی قلب و خون است .
خوردن زیتون برای تقویت قلب مفید است.
مصرف گل گاوزبان قلب را تقویت و تپش آن را منظم می کند.
مغز پسته برای آرامش قلب و آرام کردن اعصاب مفید است .
برای تسکین و آرامش قلب دم کرده مارچوبه را به این صورت تهیه کنید: چند شاخه مارچوبه را در داخل یک لیتر آبجوش بریزید و مقدری هم رازیانه و جعفری به آن اضافه کنید و بگذارید مدت پنج دقیقه دم بکشد . از این دم کرده به مقدار دو تا سه فنجان در روز استفاده کنید.
اسطوخودوس تپش قلب را از بین می برد .
خوردن گریپ فروت، گیلاس، آلبالو، آلو، توت فرنگی، طالبی، کرفس، سیر، کته با روغن همراه با نان جو، شوید پلو با سیر تازه، کدو پلو، تره، گوجه، ریحان، زرشک، سیب، پرتقال توصیه می شود.
برای جلوگیری و درمان بیماری قلبی از گریپ فروت که شفابخش قلب است استفاده کنید.
لوبیا برای رفع بیماریهای قلبی مفید است.
برای طول عمر و جلوگیری از بیماریهای قلبی شبدر قرمز بخورید.
سیب زمینی داروی بیماریهای قلب است.
مصرف روغن زیتون از امراض قلبی و سرطان جلوگیری می کند.
پیاز خام محرک قلب است.
روزانه ۲الی ۳ فنجان یکی از این عرقیات را میل نمایید: عرق پونه، زرشک، سیر، کاستی، شوید، نعناع، هویج، نسترنو عرق بهار نارنج.
از این آبمیوه ها بنوشید: آب تمشک، توت فرنگی، طالبی، کاهو، گلابی وآب گیلاس.
موارد پرهیز: غذاهای پرچرب، گوشت قرمز، نمک، آب زیاد، ادویه جات، دخانیات، چای، قهوه، قند، رازیانه.
چربی خون
برای درمان چربی خون به توصیه های زیر عمل کنید:
خوردن کباب ماهی، پیاز، شوید پلو، کرفس، انگور، سیر، گشنیز، کدو توصیه می شود.
گرد موز داروی خوبی برای پائین آوردن کلسترول است.
لوبیا کلسترول خون را پائین می آورد.
دو قاشق سوپ خوری عسل و سه قاشق چای خوری دارچین را به همراه مقداری چای دم کرده میل نمایید.
هر روز یک قاشق چای خوری نعناع خشک را در ۲ لیوان آب جوش دم کرده در ۲ نوبت میل نمایید.
هرروز ۲۰ دانه عناب را در مقداری آب به مدت ۱۲ ساعت خیس نموده و سپس عناب را به همراه آب آن میل نمایید.
مامیران درمان کننده تصلب شرائین است.
گریپ فروت کلسترول را پائین آورده و رگها را از وجود چربیها و مواد رسوب کرده پاک می کند و پیشرفت تصلب شرائین را متوقف می سازد .
خوردن بادمجان گرفتگی رگها را باز می کند و شخص را از خطر سکته قلبی محفوظ می دارد .
برای تمیز کردن شریانها و از بین بردن تصلب شرایین از فرآورده های سویا استفاده کنید .
هرروز ۲ الی ۳ فنجان یکی از این عرقیات را میل نمایید: عرق باباآدم، شوید، بو مادران، زیره، سیرو عرق نسترن.
درمان باآبمیوه جات: آب تمشک، سیب، غوره، گیلاسو آب لیمو ترش.
موارد پرهیز: قهوه، پنیر چرب، تخم مرغ، خامه، نمک، بادام زمینی، آبگوشت، انواع آش ها، املت، پوره ی سیب زمینی، خورشت آلو، خورشت کدو حلوایی، رب انار، سالاد الویه، سوسیس، کالباس، عسل، شیرینی جات، خرما، انجیر، کره، شیر، روغن نباتی.
کم خونی
علایم:کاهش رشد، رشد غیرعادی استخوان ها، نارسایی اعضای داخلی، ضعف ایمنی بدن، ناتوانی در انجام وظایف، تغییرشکل ناخن ها، تمایل به خاک خوری، عدم تمرکز، ضعف عضلانی، کاهش تنفس، غش، یرقان، رنگ پریدگی، خستنگی زودرس، سوءهاضمه، کمبود آهن و ید.
خوردن جوانه ی گندم و سویا، برگ شلغم، نخود سبز، زردآلو، انگور، پسته، توت فرنگی، خرما، حلیم، گلپر، ماهی، تخم مرغ، جو، خورشت کرفس، دلمه برگ مو، شیرعسل، هویج، مربای زردآلو، مربای توت فرنگی، مربای گل سرخ، مربای آناناس، گوشت، اسفناج، قارچ، یونجه، انجیر، بادام، موز، انار، کلم قمری، زالزالک، چغندر، سیب، ذرت، فندق، عدس، کاهو توصیه می شود.
مارچوبه به ساختن گلبولهای قرمز خون کمک می کند. مارچوبه به علت داشتن کلروفیل خونساز است و کسانیکه کم خون هستند باید از آن استفاده کنند.
گزنه در درمان کم خونی موثر است و تعداد گلبولهای قرمز را زیاد می کند.
دم کرده ی ۲ تا ۴ گرم به لیمو در یک فنجان آب و مصرف آن به مقدار ۳ مرتبه در شبانه روز جهت کم خونی مفید است.
جوشانده ی ۲۰ تا ۲۵ گرم برگ های خشک بارهنگ در نیم لیتر آب به مدت ۳ دقیقه و مصرف آن روزانه به میزان ۳ تا ۵ فنجان مفید است.
روزانه ۲ الی ۴ فنجان یکی از عرقیات زیر را میل نمایید: عرق بید مشک، زنیان، شنبلیله، گل سرخ و عرق گزنه.
درمان باابمیوه جات: آب انگور قرمز، توت فرنگی، گلابی، نارگیل، هندوانه، هویج، خربزه، پرتقال وآب لیمو.
موارد پرهیز: پیاز، پیازچه و چای.
سکته ی قلبی
تعریف: سکته ی قلبی براثر انسداد رگ های قلبی است و معمولاً به وسیله یک حمله قلبی رخ می دهد.
بهترین راه پیشگیری:پرهیز از فشارهای عصبی و روحی، ترک دخانیات، مبارزه با چاقی، ورزش منظم و سبک مثل پیاده روی، پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب و پر نمک، سیرابی، زعفران، گوشت قرمز، شیرینی جات، پیشگیری از بالا رفتن فشار خون.
خوردن شیر، هویج، دوغ، عسل، روغن بادام زمینی، پیاز، سیب، سبزیجات، آش آلو، شربت پرتقال، کباب ماهی با آبمیوه، چای کم رنگ توصیه می شود.
خوردن بادمجان گرفتگی رگها را باز می کند و شخص را از خطر سکته قلبی محفوظ می دارد .
بادرنجبویه مفید است.
هر روز لیموعمانی و گل گاوزبان را مثل چای دم کنید و آب آن را میل نمایید.
پیاز آب پز را برکف پا ضماد کنید.
برای تمیز کردن شریانها از فرآورده های سویا استفاده کنید. کسانی که مبتلا به تصلب شرائین و در معرض خطر حمله قلبی هستند اگر از سویا استفاده کنند و گوشت را از برنامه غذایی خود حذف کنند بزودی شریانهای آنها تمیز و جوان خواهد شد.
خوردن دو عدد گریپ فروت در روز احتمال حمله قلبی را به نحو بارزی کاهش می دهد بنابراین کسانیکه در خانواده شان سابقه قلبی و بیماری قلبی وجود دارد حتما باید از گریپ فروت استفاده کنند .
درمان با عرقیات: عرق بیدمشک، کاسنی و عرق بادرنجبویه.
درمان باآبمیوه جات: آب سیب، گلابی وآب به.
فشار خون
فشار خون طبیعی تقریباً حداکثر ۱۲ و حداقل ۷ است و اگر از حداکثر بالاتر رود باید تحت درمان قرار گیرد.
علایم: بی حالی، ضعف عمومی بدن، طپش قلب و بی نظمی ضربان قلب، احساس خستگی.
خوردن سیر، موسیر، توت فرنگی، شلغم، هندوانه، نارنج، کاهو، تمشک، زیتون، گردو، کرفس، هویج،آش، سماق، ماست، شوید، خیار، خوراک، لوبیا چیتی با زیره، گریپ فروت، بادمجان، تخمه ی آفتابگردان توصیه می شود.
مامیران فشار خون را پائین می آورد.
لوبیا فشار خون را پائین می آورد
جوشانده ی جعفری جهت پایین آوردن فشار خون توصیه می شود.
جوشانده ی یک فنجان سنبل الطیب مفید می باشد.
استفاده از ویتامین ث توصیه می شود.
روزی ۲ الی ۴ فنجان یکی از عرقیات زیررا میل نمایید: عرق گل گاوزبان، باباآدم، اویشن ریال بادرنجبویه، تمشک، ریحان، بومادران، زرشک، بنفشه معطر، بولاغ اوتی و عرق پونه.
درمان باابمیوه جات: آب آلبالو، انگور، تمشک، زردآلو، سیب، طالبی، غوره، گیلاس، لیمو و آب هندوانه.
موارد پرهیز: نمک، قهوه، گوشت مانده، کنسرو، خاویار، شیرینی جات، ادویه، بادام شیرین، بادمجان، باقلا، عدس، قارچ، اشکنه، آلبالو پلو، آش شولی و خورشت قیمه، قرمه سبزی، ریواس، بامیه، فسنجان، لوبیا پلو، کله جوش، عدس پلو، سوپ جو، سمنو، سوسیس، کالباس و...
دیابت ( قند خون)
علایم: پرخوری، زیاد خوردن آب، پرادراری.
خوردن پیار، هویج، ریواس، سیب ترشی، توت، سیر، سیب، پرتقال، زردآلو، هلو، فندق، کنگر، هویج، ماست، خیار، زیره، سوپ جو، جعفری، کوکوی لوبیا سبز، چای زنجبیل، شوید پلو، ماهی، لبنیات، چای کم رنگ، گردو، بادام، پسته، میوه زیتون، آب ارتیشو( کنگر فرنگی )، آب اسفناج، دارچین، هسته ی انگور توصیه می شود.
دم کرده ی یک قاشق چای خوری تخم کرفس در یک فنجان آب جوش برای افراد دیابتی مفید است.
دم کرده ی ۲۰ گرم گل مریم گلی در یک لیتر آب جوش کاهش دهنده ی قند خون است.
جوشانده ی برگ زیتون مفید است.
روزی ۲ الی۴ فنجان یکی از عرقیات زیر را میل نمایید: عرق باباآدم، خارشتر، برگ گردو، زرشک، سیر، سیر، کاسنی، گزنه، تمشک و عرق بولاغ اوتی.
درمان باآبمیوه جات: آب آلبالو، انار، انگور، گلابی، گیلاس، هندوانه، لیمو ترش، سیب، پرتقال ترش و آب نارگیل.
موارد پرهیز: چغندر، کدو حلوایی، نشاسته، کاکائو، آش رشته، آش آلو، عدس، سیب زمینی سرخ کرده، سالاد الویه، میرزا قاسمی، سوسیس، کالباس، شیربرنج، انواع شیرینی، انوع نوشابه ها، قهوه، چای پر رنگ، نان سفید، ماکارونی.
تب مالت
تب مالت عبارت است از یک عفونت با کتریایی که از گاوها، خوک، گوسفندان آلوده و عفونی به انسان منتقل می شودو اعضای خون ساز بدن از جمله مغز استخوان، گره های لنفاوی، کبد و طحال را متاثر می سازد.
علایم: تب و لرزمتناوب، تعریق، خستگی، کمر درد، یبوست و...
خوردن برنج، فرنی، سوپ، آش های رقیق، آش اوماج توصیه می شود.
هرروز مقداری گنه گنه را جوشانده وآب صاف شده ی آن را می نمایید.
۱۰۰ گرم خارخسک را در ۴ لیوان آب ه مدت ۱۰ دقیقه جوشانده، باآب کاسنی مخلوط کرده و روزانه دو نوبت میل نمایید. ۳- پوست شاخه های جوان بید گنه گنه و ریشه ی کاسنی رااز هر کدام به مقدار ۵ مثقال مخلوط کرده، بجوشانید سپس صاف کرده وصبح ها ناشتا به مدت ۲۱ روز میل نمایید.
پوست شاخه هی نازک بید خشک شده که نرم ساییده شده باشد و عصاره گنه گنه هر کدام به انداه ی یک نخود با هم ترکیب کرده و به صورت قرص درآورید وروزانه دو قرص به مدت هفت روز بخورید.
درمان با عرقیات: عرق کاسنی و عرق بید.
موارد پرهیز: پرتقال ترش، ترشی جات
محقق : خانم زهره کریمی