برگزاری گردهمایی دانش پژوهان کلاس های نج…

مرکز آموزش نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری رصد اولین خورشید گرفتگی قرن

در مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

رصدخورشید گرفتگی جزئی

توسط مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

آغاز ثبت نام دوره پاییز1401

در مرکز آموزش نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری کلاس های تابستان 1401

مرکز آموزش نجوم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برپا نموده است

اشعه های کیهانی مختلفی همه روزه وارد جو کره زمین می شوند که بسیاری از آنها از منابعی خارج از منظومه شمسی به کره خاکی می رسند.

 http://www.parssky.com/tools/picture/sub/695298689KashfeAshaeee.jpg

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وی تری، اکثر اشعه های کیهانی یادشده تاثیرات بسیار کمی بر زمین می گذارند، ولی برخی از آنها انرژی بیشتری نسبت به سایرین دارند که اشعه های کیهانی پرانرژی یا HECR نام گرفته اند و ماهیت عملکردشان هنوز برای محققان یک راز محسوب می شود.

 

محققان روس به تازگی روش جدید و منحصر به فردی برای تجزیه و تحلیل این اشعه های پرقدرت و مرموز با استفاده از تلفن های همراه ابداع کرده اند.

 

آنان می گویند شناسایی آبشارهای حاصل از بارش این اشعه های پرقدرت و ورود آنها به جو کره زمین اهمیت زیادی دارد. زیرا این پدیده هر ۱۰۰ سال یک بار رخ می دهد و لذا می توان از شبکه ای از تلفن های همراه مرتبط با هم بدین منظور کمک گرفت.

 

به گفته پژوهشگران روس الگوریتم طرحی شده توسط آنان برای ایجاد شبکه ای عصبی و هوشمند با استفاده از گوشی های هوشمند قابل استفاده است و از این طریق می توان لحظه ورود ذرات یاد شده به جو کره زمین را با استفاده از دوربین های تلفن همراه ضبط کرد.

 

حسگرهای دوربین های تلفن همراه با دریافت اطلاعات مربوط به الگوریتم یاد شده می توانند از ورود اشعه های مذکور مطلع شوند و با سرعت برای ضبط تصاویر ویدئویی فعال شوند. برای این کار افراد داوطلب باید برنامه ای را بر روی گوشی خود نصب کنند و دوربین گوشی را در طول شب به سمت آسمان قرار دهند. همچنین نباید منبع نور مزاحمی در محیط اطراف وجود داشته باشد. برنامه یاد شده هر ثانیه بین ۵ تا ۱۵ فریم عکس تهیه می کند و اطلاعات آنها را برای سرور برنامه می فرستد و در صورت شناسایی اشعه های کیهانی پرانرژی یا HECR در این تصاویر، ویدئویی با استفاده از همان عکس ها تهیه خواهد شد.

_منبع:پارس اسکای