برگزاری گردهمایی دانش پژوهان کلاس های نج…

مرکز آموزش نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری رصد اولین خورشید گرفتگی قرن

در مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

رصدخورشید گرفتگی جزئی

توسط مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

آغاز ثبت نام دوره پاییز1401

در مرکز آموزش نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری کلاس های تابستان 1401

مرکز آموزش نجوم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برپا نموده است

تلسکوپ فضایی هابل تصویر زیبایی از یک کهکشان گرفته است که...

تلسکوپ فضایی هابل تصویر زیبایی از یک کهکشان گرفته است که ناحیه‌ی مرکزی زرد و مایل به سرخ آن بیشتر به انفجارهایی شباهت دارد که اغلب در فیلم‌های هالیوودی با بهره‌گیری از جلوه‌های ویژه‌ی تصویری خلق می‌شوند. این کهکشان، که نامش NGC5010 است، دوره‌ای از گذار را پشت سر می‌گذارد و در حال دگرگونی از کهکشانی مارپیچی (مانند راه شیری) به گونه‌ای از کهکشان‌های کهن‌تر و کم‌تر شناخته شده‌ای با نام کهکشان‌های بیضوی است. ستاره‌شناسان در این فاز بینابینی، از کهکشان NGC5010 به عنوان کهکشانی عدسی‌شکل یاد می‌کنند که ویژگی‌های هر دو گونه‌ی کهکشان‌های مارپیچی و بیضوی را داراست.

کهکشان NGC5010 در فاصله‌ی ۱۴۰ میلیون سال نوری از ما و در صورت فلکی سنبله قرار دارد. از آن‌جایی که کهکشان مزبور از دید ما از پهلو دیده می‌شود، این امکان برای هابل فراهم شد که به‌ درون آن نفوذ کرده و بقایای نوارهای تاریک غبار آن‌ را آشکار کند. همچنان ‌که کهکشان NGC5010 بیشتر و بیشتر به‌ شکل دایره‌ای نزدیک می‌شود، کم‌کم در قرص آن برآمدگی شکم‌گونه‌ای تشکیل می‌شود.

بیشتر ستاره‌های NGC5010 سال‌خورده و سرخ‌رنگند. در این کهکشان، مانند کهکشان‌های جوان‌تری که همچنان فعالانه تجمع‌های نویی از ستاره‌ها در آن‌ها تشکیل می‌شوند، دیگر ستاره‌های آبی‌رنگ با عمر کوتاه به‌وفور یافت نمی‌شوند.

بیشتر سوخت گاز و غبار مورد نیاز برای خلق ستاره‌های جدید پیش از این در NGC5010 صرف شده‌اند. با گذر زمان در این کهکشان به‌تدریج ستاره‌های سرخ‌رنگ و مرده‌ی بیشتری یافت خواهند شد. و این یکی از مشخصه‌های کهکشان‌های بیضوی است.

دوربین پیشرفته‌ی هابل برای نقشه‌برداری از آسمان (HACS) این تصویر را با ترکیب تصاویری در طول‌موج‌های بنفش و فروسرخ به دست آورده است.

منبع:canot.ir