برگزاری گردهمایی دانش پژوهان کلاس های نج…

مرکز آموزش نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری رصد اولین خورشید گرفتگی قرن

در مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

رصدخورشید گرفتگی جزئی

توسط مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

آغاز ثبت نام دوره پاییز1401

در مرکز آموزش نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری کلاس های تابستان 1401

مرکز آموزش نجوم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برپا نموده است

در سبک هنری «فراواقع گرایی»، این جمله «آسمان آبی است تا زمانی که آبی دیده شود» یک اصل به شمار می‌آید. 

زیر گنبد آسمان که قرار بگیری ناخودآگاه سرشار از احساس های فراوان می شوی. آبی آسمان در انسان حس پر کشیدن را به وجود می آورد و رنگ های گرم آن هنگام طلوع و غروب حس عشق و علاقه را دامن می زند. شب که می شود زیر همان آسمان می توانی به ناچیزی انسان در برابر کائنات فکر کنی و با شمردن ستاره‌ها در سیاهی ژرف آن فرو روی. این تعبیر ادبیاتی، حس طبیعی انسان نسبت به آسمان را بازگو می کند. اما اگر می خواهید این احساس‌ها را تغییر دهید دستی هم در رنگ آسمان ببرید!

«آسمان آبی است تا زمانی که آبی دیده شود».

شاید در نگاه نخست این جمله بی مفهوم به نظر برسد ولی در سبک هنری «فراواقع گرایی» یک اصل است. برخی هنرمندان با تغییر واقعیت و نزدیک کردن آن به چیزی که در ذهن خود از ژرفای آن می پندارند آثاری خلق می کنند که سال‌ها بر سینه‌ی بزرگ‌ترین دیوارهای موزه‌های جهان ستایش می‌شوند. البته تنش‌هایی هم در نقد چنین آثاری در میان است. در عکاسی علمی که با هدف ترویج علم و یا افزودن داده‌ای جدید به علم انجام می شود این روش هنری می‌تواند دردسرساز شود.

تصویر بالا که والی پاهولکا (Wally Pacholka)، عکاس نجومی مشهور آمریکایی، از آبشارهای Yosemite's Bridalveil تهیه کرده است با روش هنری خاص خودش پردازش شده است. این روش شاخه‌ای از فراواقع‌گرایی شمرده می‌شود، تا مردم را بیش‌تر جذب تصویر کند. گرچه این تصویر و دیگر تصاویر مانند آن زیبایی مسحورکننده‌ای از آسمان شب را به نمایش می گذارند با این حال باعث می شود ذهنیت مردم در مورد رنگ واقعی آسمان منحرف شود!

زیبایی در جذب مردم بسیار تأثیرگذار است ولی آیا درست است که با چنین هدفی رنگ واقعی آسمان را تغییر دهیم و حس طبیعی انسان از آسمان تیره شب را نادیده بگیریم؟ در این مورد بحث و نظرهای مخالف بسیار است.البته دیدن چندین تصویری از آسمان شب پرستاره، آسمانی بدون ماه، به رنگ غیر طبیعی (آبی) شاید تهدیدی برای ترویج علم شمرده نشود ولی در چند سال گذشته رشد چنین تصاویری در مجلات علمی و سایت های مرجع انتقادهایی در پی داشته است.

از طرفی، والی پاهولکا در ارایه‌ی سبک هنری خود بسیار موفق بوده است و همه او را با این سبک منحصر به فرد می شناسند پس نمی تواند به آسانی سبک خود را تغییر دهد. ولی از طرف دیگر او با پذیرش انتقادهایی که از او شد تا جایی که توانسته رنگ فانتزی آسمان را در تصاویرش اصلاح کرده است و بیشتر سعی می کند رنگ آبی واقعی آسمان که نور ماه به وجود می آورد را ثبت کند.

ارزش هنری هر عکس متعلق به عکاس آن است پس نمی توان کسی را مجبور کرد که برای مثال رنگ سبز گیاهان را در پردازش به آبی تغییر ندهد. ولی اگر اخلاق ترویج علم را رعایت کنیم بهتر است که اگر هم رنگ آسمان را غیر طبیعی نشان می دهیم در توضیحات تصویر به آن اشاره کنیم تا بدفهمی در دیگران به وجود نیاید چرا که رنگ واقعی آسمان را انسان نمی تواند به خوبی با چشم تشخیص دهد.

در تصویر بالا صورت فلکی ثور به همراه سیاره مشتری و خوشه ستاره ای پروین بر فراز آبشار نیمه یخ زده‌ای دیده می‌شود.

-منبع:canot.ir