برگزاری گردهمایی دانش پژوهان کلاس های نج…

مرکز آموزش نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری رصد اولین خورشید گرفتگی قرن

در مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

رصدخورشید گرفتگی جزئی

توسط مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

آغاز ثبت نام دوره پاییز1401

در مرکز آموزش نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری کلاس های تابستان 1401

مرکز آموزش نجوم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برپا نموده است

چطور منجمان آماتور تصاویری از سیارات می‌گیرند که می‌توان آن‌ها را با تصاویر تلسکوپ هابل مقایسه کرد؟  

دیدن تصاویر زیبایی از ماه و سیارات همواره خیره‌کننده است. ولی چرا برخی تصاویر از این اجرام باورنکردنی یا زیباتر به‌نظر می‌رسند؟ آیا همه‌ی این نوع تصاویر با تلسکوپ‌های فضایی گرفته می‌شوند؟ آیا آماتورها می‌توانند چنین تصاویری خلق کنند؟ آیا ممکن است هر فردی در حیاط پشتی خانه‌ی خود بتوانند چنین تصاویری ثبت کند؟ و ...

نوری که از سیارات به ما می‌رسد میلیون‌ها کیلومتر را در فضا طی کرده است و در مرحله‌ی آخر سفر خود، پیش از ورود به دهانه‌ی تلسکوپ‌های ما، دچار جوّزدگی می‌شود! حرکت لایه‌های گوناگون جوّ زمین سبب می‌شود که نور هنگام گذر از دهانه‌ی تلسکوپ پراکنده شود و تصویر پایداری ایجاد نکند. برای همین تلسکوپ‌های فضایی در موقعیت بهتری برای عکاسی از سیارات قرار دارند. ولی عکاسان سیاره‌ای روی زمین هم بی‌کار ننشسته‌اند و سال‌ها است که از روش شگفت‌انگیزی برای حذف اثر جوّ بر نور سیارات استفاده می‌کنند: آن‌ها فیلم‌برداری می‌کنند!

با کمک فیلم‌برداری‌های کوتاه‌مدت از سیارات با بزرگ‌نمایی‌های بالا، تصاویر منجمان آماتور از سیارات آن‌قدر باکیفیت می‌شوند که بتوان آن‌ها را با تصاویر تلسکوپ فضایی هابل مقایسه کرد.

با تلفیق نرم‌افزاری همه‌ی فریم‌های فیلم، می‌توان تصویر شفافی را از سیارات آماده کرد. برای ثبت تلسکوپی سیارات حتی نیاز نیست عکاسان سیاره‌ای از حیاط خانه‌ی خود در مرکز شهری پر جمعیت خارج شوند، اما باید آسمان شفافی داشته باشند. البته برای چنین کاری آن‌ها از وب‌کم‌های مخصوصی بهره می‌گیرند که خریدن آن برای همه‌ی عکاسان نجومی و فقط به هدف عکاسی از ماه و سیارات، به صرفه نیست.

در سال‌های اخیر با معرفی امکان فیلم‌برداری روی دوربین‌های DSLR نگرشی جدید در عکاسی از سیارات به وجود آمده است. اکنون عکاسانی که با دوربین‌های خود اجرام ژرف و مناظر زمینی در شب را نشانه می‌رفتند می‌توانند بدون نیاز به خرید ابزار تصویربردار دیگری تصاویری باورنکردنی از ماه و سیارات ثبت کنند. گرچه این روش در عکاسی سیارات به تازگی باب دل عکاسان نجومی شده است ولی نتیجه‌های شگفت‌انگیزی را به همراه داشته است.

تصویر بالا که با دوربین Canon 550D گرفته شده است نتیجه خلق ترفندهای جدیدی است که جری لودریگس Jerry Lodriguss با تلاش‌ بسیار از آن‌ها بهره برده است. او همچنین کتابی در مورد روش‌های عکاسی از سیارات با دوربین‌های DSLR نوشته است که تاکنون تنها مرجع در این روش شمرده می شود.

-منبع:canot.ir