برگزاری گردهمایی دانش پژوهان کلاس های نج…

مرکز آموزش نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری رصد اولین خورشید گرفتگی قرن

در مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

رصدخورشید گرفتگی جزئی

توسط مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

آغاز ثبت نام دوره پاییز1401

در مرکز آموزش نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری کلاس های تابستان 1401

مرکز آموزش نجوم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برپا نموده است

مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا از یک جسم براق و فلزی که شبیه به دستگیره یا درپوش است عکس گرفت.  

 

-  به گفته‌ی دانشمندان این جسم یک سنگ ساده است که در اثر فرسایش باد تراشیده شده و این شکل جالب را به وجود آورده است. «سطح براق سنگ دانه‌ریز و نسبتاً سختی را نشان می‌دهد. این گونه سنگ‌های می‌توانند در اثر فرسایش باد صیقل‌خورده به وجود آیند و سطح‌هایی هموار و صافی پدید آورند. در زمین هم از این دست سنگ‌ها که باد آن‌ها را فرسایش داده است در دشت‌های خشک جنوبگان پیدا می‌شود.»

این سنگ تازه کشف‌شده نخستین شیئ براق که کنجکاوی در سیاره‌ی سرخ ثبت کرده است نیست. چند ماه قبل (اکتبر۲۰۱۲) هم این مریخ‌نورد که به اندازه‌ی یک خودرو است، نخستین فعالیت کندوکاو خود را متوقف کرد تا به بررسی یک قطعه‌ی کوچک فلزی که در سطح مریخ خودنمایی می‌کرد، بپردازد. دانشمندان تصور می‌کنند این شیئ براق تکه‌ای پلاستیکی به‌جا مانده از فرود نفس‌گیر کنجاوی در مرداد امسال باشد. پس از آن نیز، کنجکاوی در یکی از گودال‌هایی که کنده بود به رگه‌هایی درخشانی برخورد که احتمالاً گونه‌ای کانی مریخی است. در دسامبر هم کنجکاوی از جسم دیگری عکس گرفت که «گُل مریخ» خوانده می‌شود و آن زمان سروصدای زیادی کرد.

این دست یافته‌ها شاید برای مردم عادی و پژوهشگران جالب باشد ولی برای کنجکاوی این طور نیست! کنجکاوی دغدغه‌های مهم‌تری دارد. وظیفه‌ی اصلی این مریخ‌نورد این‌ است که دریابد آیا دهانه‌ی گِیل روزی میزبان حیات میکروسکپی بوده است یا خیر. ده دستگاه علمی مختلف، ۱۷ دوربین و یک مته‌ی سنگ سوراخ‌کن به کنجکاوی در پاسخ دادن به این پرسش کمک می‌کنند. چند روز قبل کنجکاوی برای نخستین‌بار این مته روی یک سنگ مریخی سوراخی به عمق ۶/۴ سانتی‌متر ایجاد کرد؛ کاری که تا کنون در هیچ سیاره‌ی دیگری به جز زمین انجام نشده بود.

-منبع:canot.ir