برگزاری گردهمایی دانش پژوهان کلاس های نج…

مرکز آموزش نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری رصد اولین خورشید گرفتگی قرن

در مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

رصدخورشید گرفتگی جزئی

توسط مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

آغاز ثبت نام دوره پاییز1401

در مرکز آموزش نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری کلاس های تابستان 1401

مرکز آموزش نجوم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برپا نموده است

تلسکوپ فضایی هابل در تصویر جدید خود که تصویر بی‌نهایت عمیق هابل نام گرفته است، موفق شد دورترین نمایی را که تاکنون از کیهان دیده شده است، ثبت کند.

تصویر جدید تلسکوپ هابل، تصویر با میدان دید بی‌نهایت عمیق (eXtreme Deep Field) یا XDF نامیده می‌شود. این تصویر با ترکیب داده‌های به دست آمده از این تلسکوپ در سال‌های 2003 و 2004 به دست آمده است. ناحیه‌ای که هابل از آن تصویر برداری کرده است در صورت فلکی کوره در نیمکره جنوبی آسمان قرار دارد و اندازه این ناحیه در آسمان به اندازه کسر کوچکی از اندازه ماه کامل است.   

در این تصویر بیش از 5500 کهکشان دیده می‌شود که طی بیش از 2 میلیون ساعت نوردهی و ترکیب بیش از 2000 عکس از این ناحیه در 50 روز زمان کاری تلسکوپ ثبت شده است. 

محدوده تصویر هابل در مقایسه با اندازه ماه در آسمان.

در حالی که عمر جهان حدود 13.7 میلیارد سال است در این تصویر کهکشان‌هایی متعلق به 13.2 میلیارد سال قبل دیده می‌شوند. زمانی که تنها 450 میلیون سال از عمر جهان گذشته بود. با استفاده از این تصویر می‌توان کهکشان‌ها را در زمان پیدایش مشاهده کرد و به سوالات بی پاسخ از چگونگی پیدایش کهکشان‌ها پاسخ داد.
تصاویر تلسکوپ فضایی هابل از دهه 90 میلادی تا کنون، عمق دید ما از جهان را از 7 میلیارد سال نوری به 13.2 میلیارد سال نوری رسانده است و پیشرفت‌های مهمی در دانش کیهان‌شناسی ایجاد کرده است. در سال 2018 تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه آینه حدود 2.5 برابر آینه تلسکوپ فضایی هابل جانشین آن در فضا خواهد شد تا این ابزار جدید، افق دید ما نسبت به جهان را باز هم افزایش دهد.

منبع:nojum.ir