برگزاری گردهمایی دانش پژوهان کلاس های نج…

مرکز آموزش نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری رصد اولین خورشید گرفتگی قرن

در مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

رصدخورشید گرفتگی جزئی

توسط مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

آغاز ثبت نام دوره پاییز1401

در مرکز آموزش نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری کلاس های تابستان 1401

مرکز آموزش نجوم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برپا نموده است

بی‌شک شکوه دنباله‌دارهایی که با چشم برهنه دیده می‌شوند هر فردی را مجذوب خود می‌کند.

بی‌شک شکوه دنباله‌دارهایی که با چشم برهنه دیده می‌شوند هر فردی را مجذوب خود می‌کند. حتی بسیاری از منجم‌های آماتور با دیدن دنباله‌دارهایی مثل هالی، هیل‌باب، مکنات به نجوم علاقه‌مند شدند. اکنون فرصتی دست داده است تا ما هم برای آیندگان خاطره‌ی رصد جرمی شگفت‌انگیز در آسمان شبانگاه را با تصاویر و فیلم‌هایی که گرفته‌ایم بازگو کنیم. امسال زمین و آسمان دست به دست هم داده‌اند تا آسمان زمین میزبان چند دنباله‌دار باشکوه باشد. ولی چگونه می‌توانیم این دنباله‌دارها را با جزییات بسیار در تاریخ ثبت کنیم؟

تصویر بالا ۱۲ فروردین از دنباله‌دار پن‌استارز (Pan-STARRS) گرفته شده است. کمی شانس و البته برنامه‌ریزی Michael Jaeger و Hohe Tauern را یاری کرد تا با CCD و موتور ردیاب بتوانند در مدت زمان کوتاهی رد ماهواره‌ای را در کنار مقارنه‌ی دنباله‌دار پن‌استارز و کهکشان آندرومدا ثبت کنند. نکته‌ی جالب این تصویر جزییات بسیار زیادی است که در مدت زمان کوتاه از پن‌استارز و آندرومدا ثبت شده است.

برای بررسی بیشتر چگونگی ثبت این جزییات باید کمی دقیق‌تر شویم. دیدگاه عمومی عکاسان نجومی در ثبت تصاویر شگفت‌انگیز از آسمان شب را می‌توان در فرمولی خلاصه کرد: نوردهی بیشتر، تصویر بهتر.

این دیدگاه در بسیاری از شاخه‌های عکاسی نجومی کاربردی است و حرف اول را می‌زند ولی در عکاسی از دنباله‌دارها خریداری ندارد! نوردهی‌های بلند مدت، چند ساعته، از دنباله‌داری که با سرعت در آسمان جابه‌جا می‌شود و هم‌زمان در هر ساعت جزییات دنباله‌‌های آن تغییر می‌کنند باعث می‌شود جزییات شگفت‌انگیز در دنباله‌ی غباری و رنگ‌های ضعیف دنباله‌دار از بین بروند. حتی در این مورد ترفندهای مونتاژ هم در به‌دست آوردن نتیجه‌ی زیبا از دنباله‌ی غباری ناکارآمدند. بهترین راه پیدا کردن مدت زمانی است که بیشترین جزییات در آن ثبت می‌شوند؛ این مدت زمان برای هر دنباله‌داری در هر شب متفاوت است. هر شبی که به شکار دنباله‌دار می‌روید نخست باید چند عکس آزمایشی با نوردی‌های طولانی مدت بگیرید و تا جایی که جزییات در دنباله غباری مشخص شوند نوردهی را به تدریج پایین بیاورید.

البته حساسیت بالای سِنسور تصویربردار هم در افزایش جزییات تصویر بسیار مهم است. چرا که اگر قرار باشد نوردهی کم شود، حساسیت سنسور و پایین بودن نسبت کانونی تلسکوپ یا لنز در به دست آوردن نتیجه‌ی بهتر اثرگذار هستند. برای همین است که بهترین نتیجه در عکاسی از دنباله‌دارها با استفاده از CCDها به دست می‌آید. البته دوربین‌های DSLR Canon جدید (۶D و ۵D mark III) هم به تازگی امکان بالابردن حساسیت با نویز کم را ایجاد کرده‌اند ولی همچنان CCDها در این زمینه پیشتازند.

دنباله‌دار پن‌استارز در چند روز آینده کم‌کم محو می‌شود و جای خود را به دنباله‌داری می‌دهد که بسیاری انتظارش را می‌کشند؛ دنباله‌دار آیسان (ISON).

-منبع:canot.ir