برگزاری گردهمایی دانش پژوهان کلاس های نج…

مرکز آموزش نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری رصد اولین خورشید گرفتگی قرن

در مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

رصدخورشید گرفتگی جزئی

توسط مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

آغاز ثبت نام دوره پاییز1401

در مرکز آموزش نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری کلاس های تابستان 1401

مرکز آموزش نجوم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برپا نموده است

پژوهشگران آمریکایی، با کمک فضاپیماهای "تس" و "گایا"، روش جدیدی برای محاسبه جرم ستارگان منزوی ابداع کرده‌اند.

 

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، ستاره‌شناسان موفق به یافتن راه جدید و بهتری برای اندازه‌گیری جرم میلیون‌ها ستاره منفرد به خصوص ستارگانی که سامانه سیاره‌ای دارند، شده اند.

 

به دست آوردن اندازه‌های دقیق از وزن ستارگان، نه تنها در فهم چگونگی تولد، تکامل و مرگ ستارگان، بلکه در دستیابی به طبیعت واقعی هزاران سیاره فراخورشیدی که اکنون مشخص شده که به دور دیگر ستارگان می‌چرخند، نقش مهمی دارد.

 

این روش به ماموریت "گایا" (Gaia) "آژانس فضایی اروپا" (ESA)اختصاص دارد که در فرآیند نقشه‌برداری سه بعدی از کهکشان راه شیری است و ماهواره تحقیقاتی فراخورشیدی "تس" (TESS) ساخت ناسا که برای پرتاب در سال بعد برنامه‌ریزی شده و 200,000 ستاره از درخشان‌ترین ستاره‌های آسمان را برای یافتن سیارات ناشناخته بررسی می‌کند، اختصاص دارد.

 

"کیوان استاسون" (Keivan Stassun)، استاد فیزیک و ستاره‌شناسی دانشگاه "استیونسون" (Stevenson)  آمریکا گفت: ما روش جدیدی برای وزن کردن ستارگان منفرد ابداع کرده‌ایم. ابتدا، از نور کامل ستاره و اختلاف ‌منظر آن برای حدس زدن قطرش استفاده می‌کنیم. در مرحله بعد، مسیری که در آن، نور از ستاره می‌تابد، تحلیل می‌کنیم که به ما اندازه جاذبه سطح آن را ارائه می‌دهد. سپس دو روش را برای به ‌دست آوردن جرم کلی ستاره، ترکیب می‌کنیم.

 

استاسون و همکارانش انریکو کورسارو از "موسسه ملی فیزیک نجومی" (INAF)  در ایتالیا، جاشوآ پپر از دانشگاه Lehigh آمریکا و اسکات گودی از دانشگاه ایالت اوهایو، با استفاده از 675 ستاره با جرم ناشناخته در مقاله‌ای با عنوان "جرم دقیق تجربی و شعاع‌ ستارگان تنها با تس و گایا" که برای انتشار در مجله "نجوم" (Astronomical) پذیرفته شده، این روش را توصیف و دقت آن را اثبات کردند.

 

دقیق‌ترین روش برای تعیین جرم ستارگانی که از ما دور هستند، اندازه‌گیری مدار منظومه های دو ستاره‌ای است که "دوتایی" نامیده می شوند. قوانین حرکت نیوتن به ستاره‌شناسان این امکان را می‌دهند که جرم منظومه های دوستاره‌ای را با اندازه‌گیری بسیار دقیق مدارهای آنها محاسبه کنند.