برگزاری گردهمایی دانش پژوهان کلاس های نج…

مرکز آموزش نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری رصد اولین خورشید گرفتگی قرن

در مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

رصدخورشید گرفتگی جزئی

توسط مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

آغاز ثبت نام دوره پاییز1401

در مرکز آموزش نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری کلاس های تابستان 1401

مرکز آموزش نجوم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برپا نموده است

سازمان فضایی ژاپن نخستین تصاویری از ایجاد یک حفره مصنوعی در سطح سیارک ریوگو را منتشر کرده است. این تصاویر حفره ای به قطر ۱۰ متر را نشان می دهند.

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، محققان ژاپنی موفق شده‌اند نخستین حفره مصنوعی روی یک سیارک را به وجود بیاورند. این اقدام گامی در جهت شفاف سازی چگونگی تکامل منظومه شمسی به حساب می‌آید.

در اوایل ماه جاری فضاپیمای هایابوسا ۲ یک گلوله به سیارک ریوگو پرتاب کرد تا با ایجاد حفره‌ای در سطح آن، عملیات نمونه برداری را انجام دهد.

«یویچی تسودا» مدیر پروژه هایابوسا ۲ در سازمان فضایی ژاپن تأیید کرد در تصاویری که این فضاپیما از سطح سیارک ثبت کرده یک دهانه دیده می‌شود. این تصاویر از فاصله ۱۷۰۰ متری از سطح سیارک ریوگو ثبت شده‌اند.

او در این باره گفت: این نخستین بار است که یک دهانه مصنوعی در سیارکی ایجاد و جزئیات آن رصد و بررسی می‌شود. این موفقیت بزرگی به حساب می‌آید.

البته در سال ۲۰۰۵ میلادی کاوشگر Deep Imapct ناسا یک دهانه مصنوعی روی ستاره دنباله دار ایجاد کرد، اما هدف از آن فقط رصد این رویداد بود.

«ماساهیکو آراکاوا» یکی از استادان دانشگاه کوبه که در این پژوهش شرکت کرده بود، می‌گوید: می‌توانیم یک حفره بزرگ را بسیار واضح‌تر از آنچه تصور می‌شد، مشاهده کنیم. این تصاویر یک حفره با قطر ۱۰ متر را نشان می‌دهند.

دانشمندان سازمان فضایی ژاپن قبلاً پیش بینی می‌کردند اگر سطح سیارک شنی باشد، قطر حفره‌ای که در آن ایجاد می‌شود ۱۰ متر و اگر سطح صخره‌ای باشد، قطر حفره ۳ متر باشد.

هدف از ایجاد حفره در سطح سیارک ریوگو دسترسی به مواد زیر سطح سیارک، نمونه برداری و بررسی آن است.